Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Skrevs ursprungligen av Mondo Har du dockan till vänster, nertill eller till höger? Vilket är bäst för dig?
Jag har den till vänster: det fungerar bäst tycker jag.
Hör till dem som alltid undrat varför alla skärmar är i liggande format, eller saknar i varje fall möjlighet till Pivot-funktion.
Med det i åtanke tar en Docka till vänster minst utrymme och rimmar dessutom väl med vanan att 'gå från vänster till höger'.
Just nu har jag min docka nertill och gömd. Jag har experimenterat med vänster och höger och kommit fram till att jag gillar alla tre, men med lite variation
Dockan i nederkant tycker jag är trevligast. Även om det är sämst ur utrymmes-synpunkt. Har man den gömd så skadar det dock inte så mycket.
Om jag tex. jobbar i Photoshop eller Illustrator så har man verktyg och paletter till höger och vänster. Då är det helt klart skönast att dockan kommer fram i nederkant av skärmen anser jag.
Hade jag haft en Cinema 20" i 16:9 format hade det dock blivit till vänster.
EDIT:
Den är inte så mycket ivägen i alla fall.
Om man inte jävlas med den förstås...
Höger funkar inte med nya InDesign CS som minimerar sina paletter där. Jag kör med min i botten.
För övrigt så använder jag knappt Dock alls nu när Panther fick så suverän programbytarfunktion. Kommando Tab och sen musen för att välja program. Jag har aldrig sett ett snabbare sätt att hoppa mellan program.
Men vad använder du för att starta programmen då Anders? Har du så kraftfull dator att du kör igång alla tänkbara program med ett AppleScript vid uppstarter, och därefter bara hoppar mellan dem med Alt-tab & Exposé ?
Jag har svårt att hitta någon bra programpalett som alternativ till dockan. Men självklart använder jag den inte för att växla mellan program. Den ligger där, dold i nederkant (ej förminskad och förstorad som bilderna ovan så gräsligt visade) tills dess att jag vill dra igång ett nytt program.
Baron försöker nog se det ur skärmens synvinkel. Han kanske är van vid att att ligga på mage ovanpå skärmen med huvudet frammåtlutat och se allting upp och ner.
Jag söker efter ett komplement till dock. Jag har sett det på bild i någon tidning som jag inte hittar. Det skall vara ett fliksystem som ligger på skrivbordet som kan innehålla både program, mappar och dokument.