Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupt .img fil

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-05-22 19:07

Jag har laddat ner en .img fil (antagligen gjord i ShrinkWrap) på en PC och sen kopierat den till en Mac. Macen säger att filen är korrupt och vägrar montera den. Finns det något sätt man kan fixa det på? Har provat den både i ShrinkWrap och i Disc Copy.

File Exchange måste vara installerat. Om inte det hjälper, prova ´convert image´ i Disc Copy.

Njaa... detta går väl inte va?
Då images innehåller resource forks som försvinner när du tankar dem till en pc. Eller?

  • Oregistrerad
  • 2001-05-30 00:34

Säker på att det är ett filformat macen kan läsa som img filen är formaterad med?

  • Medlem
  • 2001-05-30 11:16

Du kanske fått samma typ av imagefil som jag hade för ett tag sedan. Den gick att öppna i Stuffit Expander. Då ska den ha type rohd och creator Wrap.

Prova om det går med det.

/ulf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-31 09:31
Citat:

Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Jag har laddat ner en .img fil (antagligen gjord i ShrinkWrap) på en PC och sen kopierat den till en Mac. Macen säger att filen är korrupt och vägrar montera den. Finns det något sätt man kan fixa det på? Har provat den både i ShrinkWrap och i Disc Copy.

Fredrik Sigbjörn har rätt.. När du lägger en macfil på en pc (som inte har macstödet installerat) Så sabbas resursdelen av filen och då funkar inte img filen. Så tyvärr, bara att slänga och ladda hem på macen istället..

/glemme

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2001-05-31 10:06

Om filen är nerladdad från internet på en PC så borde filen vara i macbinary format, testa att lägga den på Stuffit Expander och se om det funkar sedan.

Mikael

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 10:06

.img filer har en massa viktig data i rsrc-forken och bör laddas ner som hqx, bin, sit om du sitter på pc.

.dmg filer har ingen rsrc och är lugna att ladda ner på pc och överföras direkt!

  • Oregistrerad
  • 2001-05-31 11:49

Det var en .img fil i ShrinkWrap format som ja ladda ner från hotline till en pc, och som sagt blev den korrupt och jag hittade ingen lösning så jag har redan slängt den :rolleyes:

Men tack för hjälpen iaf!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-08 10:48

skall sakerna till mac ladda ner dem till mac.. sit och hqx filer klarar sig.. bin.. filer kan ge up.. img filer.. funkar inte alls..

1
Bevaka tråden