Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela FW-disk OS X <-> Wintendo™

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur göra?

Wintendo™ kan inte läsa hfs+, men jag misstänker att OS X kan läsa fat32..?

Men om jag FAT32-formaterar disken, kan jag i så fall spara filer med bebehållna rättigheter på den?

Min tanke är att använda min externa disk dels backupdisk och dels som disk för att flytta större filer mellan datorer, bl a då till vänners Wintendo™-datorer...

Så frågan är om hela disken skall FAT32-formateras så jag kan använda den till allt på samma partition, eller kan jag dela den i 2 partitioner och FAT:a den ena och HFS:a den andra?

Och hur FAT32-formatera?

/scooter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 16:43

fat32 formattera på en os9 burk eller på en pc. sen skall det bara vara att köra.

/gleme

Och ägare och rättigheter blir det inga problem med? Bootbarhet?

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 18:05

det finns ett program som heter macdrive för windows.

Installerar du det kan du montera hfs+ på pc:n.

jag använder det för att montera min hfs+ firewire disc.

http://www.mediafour.com/products/macdrive/

kostar lite pengar.(om du vill vara ärlig) annars kan man köra den som full-feature prov-version i några dagar om det är nått tillfälligt.

Njae - lite jobbigt att tvinga vänner och kunder att installera ett program - tror jag kör på formateringsknepet istället...

Men tack för all hjälp,alla!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 11:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
fat32 formattera på en os9 burk eller på en pc. sen skall det bara vara att köra.

/gleme

Ägare och rättigheter har jag inte testat. DU kan däremot inte boota från en sådan disk.

/glemme

Rapportera gärna hur det gick för dig. Jag bökade länge med FAT 32/HFS+ partitioner utan att få någon ordning på det. Efter mycket sökande på Internet gav jag slutligen upp och gav den två HFS+ partitioner och installerade Macdrive på sambons PC. Om du inte ska installera några macspel eller macprogram på FW-hårddisken kan du däremot lika gärna formatera hela i FAT 32, då man kan spara och läsa vanliga macfiler i det formatet.

Varför blev jag inloggad som thomaswilke när jag skrev mitt senaste inlägg? någon bugg med cookies i forumet eller?

• Oregistrerad
  • 2003-11-24 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av zebmac
Varför blev jag inloggad som thomaswilke när jag skrev mitt senaste inlägg? någon bugg med cookies i forumet eller?

Webcache sa dom att det var sist det hände

Ok... hoppas det inte sker igen, känns lite läskigt om ägaren till användarkontot får för sig att man har hackat det!

va? Du är den första som sagt något om detta sedan vi tog bort vår webbcache. Skriv ett inlägg om detta i feedback!

1
Bevaka tråden