Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara / Canon 300D

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt en 300 D. Mycket nöjd med kameran, förutom att min gamla blixt till min EOS 30 ej fungerar enligt försäljaren, har inte hunnit prova själv.
Jag undrar över andras erfarenhet av den medföljande programvaran, som verkar tungarbetad, dessutom tar det en evighet att ladda in bilderna från kameran via USB.
Finns det bättre alternativ?
Hur lång tid brukar det ta att ladda in bilder?
Är min dator begränsande?
(Har en G4 450 DP med 512 mb)

Hälsningar

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 13:02

skaffa en firewire läsare, snabbt och smidigt. ta in bilderna via bildinsamling i OSX. Fördel att du kan tagga bilderna med rätt färgrymd i programmet Bildinsamling.

Kan man spara dem i RAW format via bildinsamling?.
Hu mkt snabbare är det att tanka in bilderna via Firewire, med USB var det plågsamt långsamt eller är det min dator som har för lite kräm?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-24 21:53

Hej Corell,

FireWire är väl sisådär 20x snabbare än USB.

Och jag kan slå vad om att din kameraleverantör har en alldeles utmärkt FW-läsare på lager...

Hasse

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 22:23

du kan inte dra in råformat via bildinläsning. bättre att markera och dra bilderna från firewire ikonen till en ny mapp.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 00:25

Rätt så ruttet att EOS 300D inte har USB2. Det finns tex på betydligt billigare och mindre Sony Cybershot DSC-V1. Men någon svaghet skall den väl ha. USB1.1 duger inte då hastigheten är aldeles för långsam, du får följa din leverantörs råd.

Lämplig programvara för att hålla reda på dina alster är iView MediaPro 2.0, eller svenska QPict. Bägge går att ladda ner på nätet.

1
Bevaka tråden