Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imovie problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-24 16:44

Hej.

Sitter och klipper en film mest för att lära mig imovie. Så frågan som snart kommer kanske har en del barnsjukdomar men stå ut, vart skulle man annars vända sig än hit där hjärnorna arbetar.
Jag har dragit in ganska mycket tid (film) på hårddisken och redigerat upp det mesta, men sedan när det är dags för idvd visar det sig att jag gjort den för lång (Högst 90 minuter säger idvd). Nu till frågan ÄNTLIGEN!
Kan man på något sätt klippa filmen i imovie så man slipper göra om hela jobbet...??? Alltså så att jag kan göra ytterligare ett projekt av andra delen?

Lasse

Vet ej om jag fattat din fråga rätt! Om det är så att du kan tänka dig att ta bort vissa scener och eller klipp så är det bara att dra tillbaka dem till "bokhyllan". Om du gör detta blir dock ljudfilen inte korrekt om du har lagt på tex musik utan du får justera om denna. Du kan även korta ner klippen genom att gå in på tidslinjalen, markera ett klipp, dra avspelningshuvudet dit du vill dela klippet, gå in under "redigera" och markera "Dela klippet vid avspelningshuvudet" Tag sedan bort den del du kan vara utan. Gör detta på ett antal ställen tills filmen har blivit lagom stor. Rör det sig om många minuter kanske det är bättre att ta bort vissa scener/sekvenser och använda dem i ett annat projekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-24 20:38

Rör det sig om många minuter kanske det är bättre att ta bort vissa scener/sekvenser och använda dem i ett annat projekt.

Det var så jag menade. Jag har alltså dubbelt så mycket redigerat än jag får ner på en "film" i idvd...Kan man fixa detta på något sätt. Tack ända förresten

  • Medlem
  • 2003-11-24 20:52

Möjligtvis går det att kopiera hela projektet i finder och på så sätt göra två stycken av det. Därefter får man lägga tillbaka det man inte vill ha i vardera filmen på klipphyllan.

Är inte helt säker på att det går, men det borde göra det. Testa på en provfilm först.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-24 21:05

Om det går att göra ett rakt klipp nånstans i mitten (så att båda delar får plats i var sitt DVD-projekt) så kan du öppna filmen i QuickTime Player och kopiera första delen till en ny film och sedan andra delen till en annan ny film. Importera sedan dessa filmer till var sitt DVD-projekt. Filmerna kan sparas med referenser till originalen. Det hela tar då ca 10 Kb extra utrymme på hårddisken och kräver ca 90 sekunder av din tid. Det kräver nog QT Pro dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 07:31

Tack alla.

Skall kolla era tips under dagen. i fortsättningen när mana redigerar hur hållar man koll på att det inte blir för mycket...Hur gör ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kronér
Hej.

Sitter och klipper en film mest för att lära mig imovie. Så frågan som snart kommer kanske har en del barnsjukdomar men stå ut, vart skulle man annars vända sig än hit där hjärnorna arbetar.
Jag har dragit in ganska mycket tid (film) på hårddisken och redigerat upp det mesta, men sedan när det är dags för idvd visar det sig att jag gjort den för lång (Högst 90 minuter säger idvd). Nu till frågan ÄNTLIGEN!
Kan man på något sätt klippa filmen i imovie så man slipper göra om hela jobbet...??? Alltså så att jag kan göra ytterligare ett projekt av andra delen?

Lasse

Du kan lägga upp klipp i hyllan (t.ex. 50%) och bränna ett projekt. Sen lägger du tillbaks dem och flyttar upp de andra klippen på hyllan och bränner ett till projekt.

Du ser i överkanten av tidslinjen/"klipplinjen" hur långt projektet är i tid. Är det bara lite mer än 90 min så kan det nog vara en idé att skala av lite grann till så det får plats på en skiva.;)

Men om man har redigerat med övergångar och musik och ljudeffekter så kan man inte lägga upp det i klipphyllan. Eller? Så har jag fattat det i alla fall. Pålagt ljud och övergångar lär ju inte följa med om man lägger upp i klipphyllan....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:35

Han får väl exportera filmen till band eller hårddisk, för att sedan tanka tillbaka det hela och klippa i lämplig längd. På så vis får han med ljudet och övergångarna i ursprungligt skick.

1
Bevaka tråden