Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 i januari?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av rolloq
Apple kommer fortfarande att tillhandahålla imac,ibook och e-maclinjen med g4 processorer för att kunna suga ännu mera pengar ur g4 och p owerbook g5 måste komma innan man byter processor på konsument linjen och det gör man när g6 är i faggorna.

Aha, då hänger jag med. Du tänkte pengamässigt, jag tänkte tekniskt.

Men jag är själv lite tveksam även till att det är en bra idé rent ekonomiskt att köra vidare med Motorolas G4:or. Vad jag förstått är tillverkningskostnaderna för IBM:s processorer (G3 och G5) lägre, vilket kan ge större vinstmarginaler. Om man utgår från att iMacens försäljningssiffror (som i nuläget är rätt dåliga) ökar i och med ett byte till G5 bör iMac-linjen kunna bli mycket mer lönsam för Apple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Som alla vet så har PowerMac G5 en väldig kylfläns värdig en gammal BMW Boxter motorcykel. På det så har man monterat lika många propellrar (läs fläktar) som på ett gammalt bombplan. Hur i hela friden tänkte man lösa kylningen i en sådan liten iMac konstruktion? Vattenkylning direktkopplad till vattenkranen?

G5:an utvecklar faktiskt inte så extrema mängder värme sett till prestanda - G4:an är värre. En iMac G5 skulle inte behöva hålla lika höga klockfrekvenser, och går man ner till nånstans runt 1,4 GHz bör värmeutvecklingen vara ungefär samma som i dagens G4-iMacar. Ännu effektivare G5-proppar tillverkade med 90 nm-teknik lär dessutom vara rätt nära, och då blir värmeproblemet mindre. Men chassit behöver nog ändå göras om för att anpassas till framtida förhållanden - någon tjusig heatpipe-konstruktion tillsammans med ett snyggt aluminiumhölje kanske? Skulle själv inte ha alltför mycket emot att ha en sådan skapelse på skrivbordet...

Citat:

G3an är däremot inte alls lika kylningskrävande, så nog borde den vara ett smartare val? Fast skulle det inte komma en strömsnålare (därmed kallare) processor från IBM? Jag vet inget om alla dessa "roadmaps" (to hell). Har någon en "sådan där" roadmap länk att hänvisa till en oinvigd?

Tycker inte riktigt att den nuvarande G3:an är så lämplig för att användas i iMac. Folk som köper en iMac väntar sig att t.ex. kunna koda MPEG2 i iDVD och utföra andra Altivec-tunga uppgifter. En G3:a med Altivec, RapidIO-buss (och därmed DDR-stöd) och rent anorektiskt låg strömförbrukning är på väg, men åtminstone för min del känns det som att iMac-linjen behöver något riktigt kraftfullt för att komma ikapp. Dock inte sagt att den kommande super-G3:an är en dålig processor (tvärtom lär den spöa Motorolas G4-processorer), men den känns lite för anpassad för mobilt bruk. En iMac har rum för mer energislukande (och högpresterande) hårdvara, så därför tror jag själv mer på en G5:a än en G3:a i iMacen.

Edit:
Hittade en roadmap på IBM:s webbsidor, men den var lite gammal. Den slutar ungefär där vi befinner oss nu

http://www-3.ibm.com/chips/products/powerpc/rdmap/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 11:45

Apples släpp av 20" iMac ger väl inte mer hopp om att en ny iMac släpps 1 1/2 månad senare, tyvärr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Apples släpp av 20" iMac ger väl inte mer hopp om att en ny iMac släpps 1 1/2 månad senare, tyvärr.

Säg inte det. PowerBook 15" fick sig en uppdatering i november 2002 och sen i Januari lanserades PB 12" och 17".

Det skulle mycket väl kunna komma en iMac G5 i Januari men att iMac G4 samtidigt lever kvar ett tag. Det hoppas jag i a f. Då ska jag köpa en nämligen. 20" och G5.... *dreggel*

lanserar dom en 20" iMac (tyst) med singel G5 - då säljer jag min dual G5 och köper en sådan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Säg inte det. PowerBook 15" fick sig en uppdatering i november 2002 och sen i Januari lanserades PB 12" och 17".

Det skulle mycket väl kunna komma en iMac G5 i Januari men att iMac G4 samtidigt lever kvar ett tag. Det hoppas jag i a f. Då ska jag köpa en nämligen. 20" och G5.... *dreggel*

Bevaka tråden