Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Explorer 5 / Error type 2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-01 13:05

Nån som vet varför ett felmedelande med ett "typ 2 error" kommer upp när jag starar Explorer, och då måste jag starta om för att kunna öppna Exporer igen. När detta händer och Entourage också är öppet, så får jag samma felmedelande när jag avslutar Entourage. Bygga omskrivbordet hjälper inte. Mac OS 9.1 (US) på PB G4.

Jag vet inte lösningen på problemet men felmeddelandet betyder i alla fall följande:
"ID=02 Address Error
The Motorola 68000 microprocessor can access memory in increments of one byte (8 bits), one word (16 bits), or one long word (32 bits). The microprocessor can access a byte of information at an odd or even memory address. But it must access a word or long word at an even memory address. So, when the microprocessor attempts to read or write a word or long word at an odd address, you see this error. Since that´s a 50/50 proposition when running random code, this one shows up quite often."

Gör det vanliga, ge IE mer minne, släng programinställningsfilen (preferences) osv.

Har du 9.1 prova också flytta ut IE från "Applications (Mac OS 9)"-mappen och kolla så att du inte har dubbla Teckenkonverteringsfiler i systemmappen (S1-1.6 är den riktiga versionen).

Jag har i princip alltid Entourage gående i bakgrunden, om jag inte jobbar med video eller PS.
Jag har märkt att ibland om IE kraschar så går det inte att starta om den om man inte först avslutar Entourage.
Det har säker nåt med delade filer att göra.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-02 13:38

Finns det inte en "känd" bugg mellan Entourage och Explorer?
http://www.macfixit.com/archives/april.01.a.shtml#office-04-05

PS: Om man slänger ut de dubbla teckenkonverteringstabellerna så bör man först se till att man inte slänger fel version. Teckenkonverteringstillägget skall vara samma version som teckenkonverteringstabellerna (beroende på system version/språk)

[ 02 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

[ 02 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-02 14:12

testade att flytta Explorer ut ur "Application(Mac OS 9)" mappen då fungerade det, utan att jag behövde starta om, Entourage var inte öppnat. Ska se om jag slipper problemet i fortsättningen.
Teckenkonverterings filerna, (Är väl "text encodings i ett US system antar jag), jag har inga svenska sådana.

Det gör du inte!
Jag har inte haft något MS program i min App mapp sen buggen blev känd och detta händer nu och då fortfarande...

  • Oregistrerad
  • 2001-06-03 14:51

Näe, du har rätt Micke, det crashade igen, jag avslutade Enourage, sen gick det att öppna Explorer.

Vad man kan testa är att slänga alla tillägg som börjar på Microsoft. Alla Microsofts programvaror är ju självreparerande och slänger in nya fräsha tillägg om något program märker att de inte finns där längre. Testa att då dra igång det NYASTE Microsoftprogrammet när du slängt ut tilläggen och ska dra igång något Microsoftprogram för att självreparera. Bör väl vara Entourage eller nåt som är det nyaste.
Har nämligen själv råkat ut för att program krashar pga. att dessa tillägg är korrupta på nåt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-07 13:10

Om ni läser länken till macfixit så står det lite olika trix som andra MS användare försökt med. Men jag har inte hört om någon definitiv lösning på den här buggen..
Det löser alltså inte problemet att flytta ut applikationen till root...

Jag läste någonstans att det inte alltid är bra att tilldela program allt för mycket ram-minne!!! Detta har tydligen att göra med att programmerarna har en viss minnesmängd i åtanke när de kodar. Detta medför i sin tur att olika program och i vissa fall Systemet krockar med varandra med påföljande 2- och 3-error!

Är det någon som kan mer än mig (dvs. egentligen vad som helst) om detta?

/C

Ända sedan jag installerade Entourage har jag haft grova problem med dessa tillsammans. Vet ej vilken väg det är, men jag kan inte dra igång det ena programmet om det andra är igång. Då kraschar jag var annan eller åtmistånde var tredje gång. Har gjort min egen lilla lösning på det. Har satt Netscape 4.7 som default browser...så om jag trycker på en länk i ett mail i entourage så öppnas Netscape.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-27 11:19

Installerade MS Service release 1 på office 2001 idag, och såg detta i read me texten.

Citat:

3.4 Issues Addressed by Entourage 2001 SR 1
You can start Internet Explorer at the same time that Entourage 2001 SR 1 is running without causing the computer to stop responding. However, see the "Known Issues in Entourage 2001 SR 1" section of this Read Me file to learn more about starting Internet Explorer with the Microsoft Windows Media Player plug-in while Entourage is running.
[B]4.3.2 Using the Windows Media Player Plug-in While Entourage is Running
If you have the Microsoft Windows Media Player plug-in installed in Microsoft Internet Explorer, your computer may stop responding if you launch Internet Explorer at the same time that Entourage is running. If you are experiencing this problem, remove the Windows Media plug-in from the Plug-ins folder in the folder for your version of Internet Explorer.[

En annan lösning, om fler program kraschar med fel typ 2 eller 3 vid start är att kolla efter det gamla MBDF-viruset. En bekant till mig smittade sin dator med det och det drabbade mig, med dessa symptom som följd.

Är det bara MS mjukvara som krånglar rekommenderar jag Mozilla som är stabilare, snabbare och mer robust (den överlever Applications (Mac OS 9) t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-05 15:18

Köpte en G4/733 för 2 veckor sedan, jag installerade inte Windows media player på den, bara Explorer samt Entourage, den maskinen har inte haft problemet alls, min Ti PB fortsätter dock att strula med dessa 2 program, nu skall jag testa att ta bort WMP från den också.

  • Oregistrerad
  • 2001-07-14 16:46

Utan Windows media player plugin har jag inte haft felet på 10 dagar nu, i min Powerbook.

1
Bevaka tråden