Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart färg i en InDesign exporterad PDF

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja alltså, jag jobbar vanligtvis inte med tryck men detta kom ändå i mina händer och nu är jag mycket fundersam...

I InDesign (2.0.2)...

Jag gör en vanlig rektangel med "Rectangle Tool" - och gör denna helt svart - d.v.s., C 0%; M 0%; Y 0%; K 100%.

Jag exporterar denna till en PDF då jag skall skicka iväg den till ett tryckeri, och har då med "Crop Marks" och "Color Bar"...

Men när jag öppnar den i Acrobat ser den ut så här...

Alltså jag har ingen färghantering påslagen i varken Acrobat eller InDesign - även om alla som jag frågar verkar säga att felet ligger där - men om det nu var så så skulle väl inte den svarta i min "Color Bar" var svart...?

Hjälp?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-26 16:20

Jag har tyvärr inte tillgång till InDesign 2.0.2, men jag misstänker att din platta omvandlas till RGB efter en viss omräkning innan den visas på skärmen i Acrobat.

Din colorbar däremot ligger med fasta värden.

Hur blir bilden om du skriver ut den?

Gråkilen är uppbyggd av alla fyra grundfärgerna (Cyan, Magenta, Gul och Svart), därför ser den "svartare" ut än din 100 % svart.

exzero --

Ja du har helt rätt, om jag gör alla till 100% så får jag en helt svart färg - precis som gråkilen... men jag kan väl inte skicka en sådan svart färg till ett tryckeri så? Det skulle väl ta en vecka att torka... eller?

P.S., Opeth rules.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-26 16:34

Men allt som visas på skärmen måste ju omvandlas till RGB?

I varje fall om vi har en CRT.

Det spelar ingen roll, det skärs ju bort sen ändå. Kör hårt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av doppleganger
exzero --

Ja du har helt rätt, om jag gör alla till 100% så får jag en helt svart färg - precis som gråkilen... men jag kan väl inte skicka en sådan svart färg till ett tryckeri så? Det skulle väl ta en vecka att torka... eller?

P.S., Opeth rules.

exzero --

Jag ju menar alltså att om jag gör min svarta rektangel som jag ska trycka 100% på alla, som gråkilen - det kan jag ju inte göra och det är det enda gör min svart till så svart som gråkilen...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-26 17:19

Nej det kan du inte göra om inte tryckeriets RIP eller preflightprogram kan hantera svart på rätt sätt. Då blir det smetigt på pappret.

Men du kan nog vara lugn. Det som inte ser svart ut på skärmen blir svart i tryck om värdet är 100% K.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-26 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Gråkilen är uppbyggd av alla fyra grundfärgerna (Cyan, Magenta, Gul och Svart), därför ser den "svartare" ut än din 100 % svart.

Kilen med 100% Cyan, 100% Magenta, 100% Gult och 100% Svart omvandlas till 0% Röd, 0% Grön, 0% Blå på skärmen.

Din svarta platta med enbart 100% Svart består av några futtiga % på R resp. G och B när den visas på skärmen.

Skärmen kan bara visa RGB-färger medan skrivaren och tryckpressen som bekant enbart kan återge CMYK-färger.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-26 17:35

Om man vill ha en riktigt mustig svart färg när man trycker så kan man blanda 334X (30% cyan, 30% magenta, 40% gult och 100% svart) för att få en "supersvart". Den innehåller då 200% färg och får en mycket djupare svart ton.

Kolla Grafisk kokbok 2.0 sidan 106 för exempel.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 18:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Om man vill ha en riktigt mustig svart färg när man trycker så kan man blanda 334X (30% cyan, 30% magenta, 40% gult och 100% svart) för att få en "supersvart". Den innehåller då 200% färg och får en mycket djupare svart ton.

Kolla Grafisk kokbok 2.0 sidan 106 för exempel.

Hur mycket färg får man ha totalt utan att det blir för mycket? Funkar 200% i alla pressar eller är det olika från press till press?

Min erfarenhet är att det räcker med 100& svart och 30-40% cyan för att få det riktigt svart. Lägger man på mer tar det som sagt bara längre tid på sig för att torka.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-26 22:34

Maximala färgmängden brukar variera lite mellan pressar och tryckerier. Även färgtyp/fabrikat spelar in. Hör efter med tryckeriet hur mycket du kan använda.

200% brukar vara någon sorts maxnorm (därför jag tog det exemplet) men ofta kan det, precis som David säger, räcka med mindre för att få tillräcklig must.

Ah... tack för hjälpen!

Jag trodde faktiskt mest att det var någon inställning i InDesign som spökade för mig...

Får nog ta och köpa den grafiska kokboken...

Jaja, men nu pratar vi tryck och CMYK, och inte RGB. Hur det rent tekniskt visas på skärmen hör ju inte hit egentligen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Kilen med 100% Cyan, 100% Magenta, 100% Gult och 100% Svart omvandlas till 0% Röd, 0% Grön, 0% Blå på skärmen.

Din svarta platta med enbart 100% Svart består av några futtiga % på R resp. G och B när den visas på skärmen.

Skärmen kan bara visa RGB-färger medan skrivaren och tryckpressen som bekant enbart kan återge CMYK-färger.

Risken finns att man får lite cyan-stick i det då. Jag brukar göra en neutral grå färg , ex. 40c 30m 30g och sedan addera 100 svart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Min erfarenhet är att det räcker med 100& svart och 30-40% cyan för att få det riktigt svart. Lägger man på mer tar det som sagt bara längre tid på sig för att torka.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 11:41
Citat:

Jaja, men nu pratar vi tryck och CMYK, och inte RGB. Hur det rent tekniskt visas på skärmen hör ju inte hit egentligen.

Men hur förklarar du skillnaden mellan vad som visas på skärmen i Acrobat och vad som blir resultatet i tryck om du inte beskriver skillnaden rent tekniskt?

Frågeställaren jämförde ju med vad han såg på skärmen och undrade hur det sen blir i tryck.

Det blir "ingen" skillnad, trycket blir som det ser ut på skärmen.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 12:05

Men varför blir det så? var ju frågan.
Och han ville ju inte att det skulle bli som på skärmen. Han ville ju att det skulle bli svartare än vad skärmen visade.

Läs tråden från början så förstår du.
Allt mynnar ut i att enbart 100 % svart inte blir lika "svart" som om du blandar in cyan, magenta, gul också.

Citat:

Men varför blir det så? var ju frågan.
Och han ville ju inte att det skulle bli som på skärmen. Han ville ju att det skulle bli svartare än vad skärmen visade.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 14:41

Jag förstår varför det blir så.
Men det hindrar ju inte att man kan kosta på sig en förklaring varför skärmen visar denna skillnaden.

Förstår du det?

För att den SKA. Det är ju bara bra att man uppmärksammas på att det blir skillnad.. Eller hur?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 14:47

Jag skulle dessutom vilja påstå att det alltid blir en skillnad mellan det som skärmen visar och det som återges i tryck.

Allt arbete med färgkalibrering handlar om att minimera denna skillnaden, men det är det få tryckare som har fattat. De är nöjda så länge de får avgöra färgernas mättnad vid själva intaget. Som de alltid har gjort.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 14:48
Citat:

För att den SKA. Det är ju bara bra att man uppmärksammas på att det blir skillnad.. Eller hur?

Javisst, men varför inte förklara hur det kommer sig?

Det har jag ju gjort.

Citat:

Citat:

Javisst, men varför inte förklara hur det kommer sig?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 15:44

Du har bara förklarat halvvägs, anser jag.
Du har förklarat varför 100%CMYK inte är samma sak som 100%K. Men jag vill även lägga till följande:

Så länge våra bildskärmar inte använder CMYK(tekniskt omöjligt), så måste skärmarna simulera tryckresultatet genom att räkna om värdena i RGB.

100%CMYK visas med 0%RGB.
100% K visas med någon %RGB.
Annars så skulle vi inte kunna se någon skillnad på svart och svartare än svart.

Till saken hör också att skärmen aldrig kan visa samma svärta som trycket, eftersom det svartaste som skärmen kan visa är den nyans den har när den är avstängd (0% RGB).

M a o det som trycks med 100%K blir ändå svartare än det som visas med 100%CMYK (0%RGB) på skärmen. Det beror på skärmarnas oförmåga att återge svart.

Jo, det är korrekt. Men frågan är hur djupt man ska gräva bara för att svara på en enkel fråga. Risken är att allt bara blir tekniskt mumbojumbo för frågeställaren. Han verkade nöjd med svaret också så varför inte sluta där?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-27 16:20

Min poäng var att han säkert kan nöja sig med 100% K även om det inte blir lika svart som 100%CMYK på skärmen.

1
Bevaka tråden