Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa "anti-spam"-programet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att drunkna i skräp-post. Hur ska jag göra för att bli av med all denna skit? (50 - 70 mail om dagen!). Finns det något bra program för att stoppa denna flod, eller är jag tvungen att byta e-postadress?

Jag använder mig av Entourage (OS 10.1.5) på min bärbara och Outlook (OS 9.2) på jobbet.

Jag har börjat använda Spamfire, efter tips här nyligen. Funkar hyfsat bra. Släpper igenom väldigt lite men fångar också tyvärr lite grann för mycket i början. Å andra sidan finns allt kvar och går att rädda. Spamfire

Ja, Spamfire fungerar bra och finns för både system 9 och X. Men nog är det lite väl strängt i sin bedömning enligt default-inställningen! Efter att ha dragit ner "stränghets-reglaget" lite och lagt in alla de avsändare som skickar bra nyhetsbrev mm så är det i alla fall bara i undantagsfall som jag behöver "rädda" några mail från skräplistan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 18:09

Jodå jag har också kört Spamfire i ett par månader och är väldigt nöjd. Några gånger har programmet krånglat lite. Hängt sig. Men det är helt klart värt att införskaffa. Uppdateringar (nya spamfilter) kommer hela tiden och laddas ner automatiskt.
Men innan man köper det kanske det är bra att vänta och kolla hur Apples eget spamfilter funkar i 10.2. Testa demon så länge.

Ja, Spamfire fungerar bra och finns för både system 9 och X. Men nog är det lite väl strängt i sin bedömning enligt default-inställningen! Efter att ha dragit ner "stränghets-reglaget" lite och lagt in alla de avsändare som skickar bra nyhetsbrev mm så är det i alla fall bara i undantagsfall som jag behöver "rädda" några mail från skräplistan.

Är det någon som har någon uppfattning om motsvarande lösning för att installera på mail-servrar. Vad fungerar bäst/har ett bra pris där?

Om man skall filtrera i servern så beror det ju på vilken server man har. Vi kör Eudora och det finns många olika filter man kan använda.
Faran då man filtrerar är ju att man går misste om nåt mail man skulle vilja ha.
Att filtrera i klienten är ju, ja, vad skall jag säga, du får ju dom i alla fall. M.a.o. om du får tusen spam och kopplar upp dig med modem så får du vänta och betala medan din spam hämtas hem för att sedan hamna i papperskorgen. Detta är ju lika spännande och smart som att kyssa sin syster...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 20:02

I Spamfire så hämtas inte mailen som hamnat i filtret. Om man ser att ett mail hamnat där som man vill ha väljer man bara att hämta det. Övriga spammail hämtas inte hem till datorn.

Vad man ser i Spamfire är ämne, avsändare, mottagare och poäng.

Klienten måste ju i alla fall läsa headern på mailen. Sedan går man ju misste om filtrering på innehåll, eller. Spammarna hittar hela tiden nya vägar. Det bästa måste vara att motarbeta källorna. M.a.o. anmäla spam till ISPn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 22:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Klienten måste ju i alla fall läsa headern på mailen. Sedan går man ju misste om filtrering på innehåll, eller. Spammarna hittar hela tiden nya vägar. Det bästa måste vara att motarbeta källorna. M.a.o. anmäla spam till ISPn.

Spamfire läser innehållet även i mailet. Obscena ord, erbjudande om bra affärer och annat som man får fastnar i filtret (ligger kvar på servern). Kända spamaavsändare m.m. fastnar direkt eftersom filtrena hela tiden uppdateras. Om ett spam ändå slinker igenom så vidarebefodrar man det till Spamfire så finns det med i uppdateringen av filtrena som kommer regelbundet. Spamarna hittar nya vägar men filtrerna uppdateras också hela tiden. Givetvis är det bra att anmäla till ISP:n.

Under ett par månader som jag nu använt Spamfire så har en mängd spam stoppats av filtrerna. Känns rätt bra att slippa få ner skiten i mailboxen.

Använder Spambouncer och är nöjd som sjutton. Det kräver lite inställningar, man får ta hem e-posten med Fetchmail och processera den med Procmail.
Men det är fritt och jättebra!!

Det talas om Spamfire hela tiden men jag använder PoPmonitor. Den fungerar som ovan sagts. Nämligen att man kan kolla sin mail innan man hämtar hem den. Man kan även "bounca" mail samt blockera vissa addressater/addys.

Funkar för OSX.
För Classic vet jag inte.
Lite dyr men gör jobbet!

Gambit

1
Bevaka tråden