Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på skärmkalibratorer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 15:57

Tänkte styra upp saker och ting på färgfronten. En hårdvarukalibrator till skärmarna (LaCie Photon TFT) skulle sitta bra.

Är det någon som vill tipsa om bra och dåliga kalibratorer. Har tittat lite på Pantone Spyder, LaCie Blue Eye vision och Gretags Eye One.

Erfarenheter av dessa, eller andra?

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 16:05

Om du vill att alla dina skärmar (av olika fabrikat och ålder) skall se likadana ut, måste du ha en spectrofotometer, typ X-Rite DTP92 eller Gretag Eye-One. Den senare har bättre programvara.

Tyvärr finns inte utmärkta Eye-One Monitor kvar längre, utan man är hänvisad till Eye-One Pro som även klarar påsiktsscanning. Eye-One Display är en väldigt enkel mätare som inte har förmågan att likställa olika skärmar med varandra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 16:09

Hmm, även om skärmarna just nu är av samma fabrikat, modell och ålder så känns det ju onekligen som att måla in sig lite i ett hörn om kalibratorn inte kan ställa olika skärmtyper mot varandra...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-28 18:03

Vi kör Pantone Spyder(mjukvara OptiCal) som skärmkalibrerare,kombinerat med Pantone PrintFIX för skapande av icc-profiler till skrivare. Nedanför skärmarna sitter en Kodak grå/färgskala i papper.

I förhållande till priset ger kombinationen ett utmärkt resultat. OptiCal funkar bra på OSX, emedan PrintFIX inte lyckas installera alla .plist-filer. Med hjälp av generalagenten d3 har dock dessa fåtts via mail, och installerats manuellt.

För att en skärmkalibrering skall vara optimal bör omgivningsljuset vara konstant i styrka och färgblandning. Mycket få av oss människor trivs dock med att sitta i ett fönsterlöst rum, och istället är det nog vanligast att bildbehandlare sitter i mer "normalt" ljus.
Tag detta i beaktande när nu ställer krav på din skärmkalibrering!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 18:15

I mitt fall handlar det om att hitta ett bra mellanläge. Allt jag skickar till tryck, går via repro.

Men jag vill ju kunna jobba med skisser och kundförslag etc och skriva ut dem med bra resultat. Det handlar i mitt fall primärt om layout, dvs bild, text och färgblock.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-28 19:36

absolut billigast är spyder, men den har oxå ojämnast resultat,här kan det skilja sig ordentligt från spyder till spyder. Har själv 2st som ger olika värden på crt skärmar. Gretags är dyrare men är jämnare, ger bättre resultat samt har avsevärt bättre programvara.
Binuscan som baserar sig på en Gretag är dyr men utmärkt bra.

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-11-29 01:50

Ursäkta att jag Hijackar din diskussion Sputnik - Men när vi ändå är inne på färgkalibratorer.
Jag gör dagligen TVspots kompositioner i Combustion och AFX på 2 st olika CRT skärmar (19" IIyama VMpro452 / 21" av något märke). Mitt problem är ganska enkelt...dom färgerna jag ser på Monitorn (TV:n) vill jag även se på skärmarna.

Hur ska jag kalibrera och med vilken utrustning.

Rummet som jag sitter i har spotbelysning med dimmer. Till höger om mitt arbetsbord (1m) har jag ett fönster 2m högt x 1,2m brett, som har solfilm la superdark.

• Medlem
  • 2003-11-29 02:19

Eye-One ger bra resultat, men mjukvaran är ändå ganska begränsad. Lycklig den som hade råd att plussa på med Profilemaker-bundlen.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-29 11:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
http://www.binuscan.com/us/cc/info.html

Är det inte den som kostar 80 loppor? I sådana fall, är det ein bißien zu viel!

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-29 20:41

Jag kör EyeOne mot dagspress. Funkar rimligt bra men har framförallt en suveränt enkel programvara. Alltså så enkel så att man kan kalibrera ofta utan krångel. (Enkelhet = kalibreringen blir gjord.) Kostnaden var högst rimlig (en eller ett par tusingar) och med programvaran installerad på flera burkar kan man flytta usb-ansluten kalibrator enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 00:13

Som jag nämnde tidigare, så vill jag primärt få styr på kedjan: kamera/sacanner - skärm - skrivare. Detta för dummies och förslag till kund. Och för egna projekt här och där.

När det ska tryckas skickar jag ändå originalen via repro.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Tyvärr finns inte utmärkta Eye-One Monitor kvar längre, utan man är hänvisad till Eye-One Pro som även klarar påsiktsscanning. Eye-One Display är en väldigt enkel mätare som inte har förmågan att likställa olika skärmar med varandra.

Förutom att Eye-One Display inte kan likställa olika skärmar, tycker du den gör sitt jobb. Är den sämre än Eye-One pro om man behöver en bra bildskärmskalibrator för att kalibrera EN skärm.

Jag undrar eftersom du verkar ha erfarenhet; och eftersom att jag nyss köpt en Eye-One Display till min Cinema Display.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pekka
Jag kör EyeOne mot dagspress. Funkar rimligt bra men har framförallt en suveränt enkel programvara. Alltså så enkel så att man kan kalibrera ofta utan krångel. (Enkelhet = kalibreringen blir gjord.) Kostnaden var högst rimlig (en eller ett par tusingar) och med programvaran installerad på flera burkar kan man flytta usb-ansluten kalibrator enkelt.

Vilken Eye-One har du? Är det Pro eller Display? Antar att det är Display om den bara kostade "en eller ett par tusingar".

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-08 18:05

Jag kollade vilken jag har och det anges faktiskt inte på förpackningen. Programvaran har dock valmöjligheter för att kalibrera skrivare, skärmar etc.

Display kalibreras mot ett svart underlag och de andra kalibreras i sin "hållare".Dsiplay är rundare (liten) och de andra är avlånga.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 20:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Förutom att Eye-One Display inte kan likställa olika skärmar, tycker du den gör sitt jobb. Är den sämre än Eye-One pro om man behöver en bra bildskärmskalibrator för att kalibrera EN skärm.

Jag undrar eftersom du verkar ha erfarenhet; och eftersom att jag nyss köpt en Eye-One Display till min Cinema Display.

Eftersom vi har en faktor kallad hjärnan och dess syncentra inblandade, kan man egentligen skita i exakt kalibrering. Hjärnan lär sig snabbt att känna sambandet mellan "din" skärm och resultatet. Adaption som har en viss tröghet (minne).
Problemet är när man inte får dessa referenser. Har du då kalibrerade skärmar efter en referens (Eye-One) kan man utan vidare flytta sig mellan flera skärmar utan att tappa känslan för vad som är "rätt färg". Framför allt gäller det att ändpunkterna i tonskalan går att urskilja, för att veta var bildens begränsning finns.

Eye-One Display kaliberar din egna skärm alldeles utmärkt för att du skall kunna göra jobbet färgriktigt. Skall du börja justera in din andra skärmar efter denna kommer den inte riktigt ända fram.
Eye-One Monitor och Eye-One Pro klarar detta galant tack vare bättre mätelement. Eye-Monitor är en Eye-One Pro utan påsiktmätare. Den har helt ingen lampa och sensor för detta.

1
Bevaka tråden