Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintosh 8200

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte för ett tag sedan en 8200 som kult objekt, olyckligtvis visade det sig vara svårare än jag trott att få igång den. Den gav ingen signal alls till skärmen (VGA kopplad via adapter, vilken har rätt inställning har provat den på en annan mac). Jag kan göra en omstart från tangentbordet men inte påverka PRAM (kommer helt enkelt inget andra uppstarts ljud). Jag var beredd att ge upp, men så lyckades det. Kontakt med skärmen och symbolen med en diskett kom upp. Tyvärr hade jag ingen bootdiskett inom räckhåll så jag stängde av datorn och bytte hårddisken till en med ett fungerande MacOS 7.5. Efter den lilla operationen var jag tillbaka där jag började (dvs. ingen kontakt med skärmen). Är det någon som har en aning om lösningen på det här problemet?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-12 16:08

nån liten scsi krock kanske.. fel terminerad hd..

• Oregistrerad
  • 2001-06-13 00:18

Mmm. Ta ut batteriet & byt helst det mot ett nytt. Stoppa in en Mac OS 8-CD och starta på. Jag rekommenderar Mac OS 8.1 till den här maskinen. Kolla även minneskretsarna så de sitter parvis. Formatera & fixa, det är ingen dum gammal slitvarg, men den är långsam som en riktig traktor. Har det inte kommit G3-uppgraderingar till 7200 och 8200 förresten?

Jo G3 uppgradering finns och G4 (400Mhz 1Mb L2) också faktiskt. Kopplas visst till PCI sloten. Man kan dessutom förse kortet med 768 Mb RAM. Vågar inte ens tänka på vad det kortet kan kosta.

Jag är rätt säker på att det lilla lithiumbatteri som sitter på moderkortet är slut och behöver bytas.

Batteriet är en klok gissning. Prova också att "känna" på allt kablage och trycka ned "reset" knappen i 10 sekunder (min personliga mardröm var kunden som lämnade in en likadan och vänt backup batteriet åt fel håll med glapp).

MVH Mattias

tips: lägg inte pengar på en G4/G3 uppgradering samt 768MB RAM till 8200...

En 400MHz blå/vit kostar inte många slantar nuförtiden...

• Oregistrerad
  • 2001-06-13 12:42

Preecis (som P3-kocken säger). Men det är lustigt att det åtminstone _går_ - när jag hade en 7200/90 så såg jag den som rätt dödsdömd när G3 :orna började komma. Lucky me, lyckades få 4.000:- för den och köpte en 8600/250 i stället.

Hur långt efter (generellt) blir en uppgraderad dator egentligen? Hastighets skillnaden måste ju vara relativt stor med tanke på alla gamla delar av datorn som fortfarande används.

• Oregistrerad
  • 2001-06-14 02:15

Mja. Det är väl lite olika. Fördelarna kan ju vara att de äldre maskinerna har bra SCSI och sitter kanske i en kedja man inte vill gå in och röra i för mycket. Att då stoppa in en ny processor och nya hårddiskar samt mer minne ger datorn ett rejält lyft. Priset för detta, för en byrå eller något annat, som behöver den i sin produktion, behöver inte alls vara särskilt högt. Det är ju billigare än att köpa en ny dator, t ex. Men visst, en ny dator är snabbare, även om skillnaden kanske inte är så radikal som vissa vill påskina. Betänk också att en ny dator kräver lite jobb för att man ska komma igång med den. Kanske så mycket som en till två dagars arbete. För ett företag med kritiska produktionstider är det något man kan tänka på. Att stoppa in en ny processor och komma igång med den går på femton minuter. Så nog finns det fördelar.

• Medlem
  • 2001-06-14 09:33

jag skänker bort min 8200
fungerar men behöver grafik kort

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-14 09:43

bör man inte alltid installera on mac os.. om man gör drastiska ändringar på datorn.. tänkte just på g3 i gammal ppc mac..

jag behövde installera om mac os för att jag gjorde en logiccard swap i min 5400.. då tyoill en 6500..

Efter att jag plockat ut batteriet kunde jag inte hålla mig, jag provade en boot. Är det normalt att det inte kommer något startljud då?

• Oregistrerad
  • 2001-06-14 13:01

Nope. Zappa P-Ram & be till Gud.

1
Bevaka tråden