- johan/c
- Medlem ●
Jag är egentligen inte hemma på området, men Maya finns i alla fall som "Personal learning edition", vilken är gratis att ladda ner, och kommer med bland annat några quicktime-filmer som visar det grundläggande. Kan ju alltid vara värt att testa, eftersom det är gratis. Dock visas alla renderingar med en fet "vattenstämpel" för att förhindra kommersiellt bruk.
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag är egentligen inte hemma på området, men Maya finns i alla fall som "Personal learning edition", vilken är gratis att ladda ner, och kommer med bland annat några quicktime-filmer som visar det grundläggande. Kan ju alltid vara värt att testa, eftersom det är gratis. Dock visas alla renderingar med en fet "vattenstämpel" för att förhindra kommersiellt bruk.
Är det stor skillnad på Maya och 3DS i arbetssättet? Är Maya svårare att använda? Jag har inte tänkt att animera - till en början i alla fall.
Mitt tips: Cinema 4D
tillverkare: www.maxon.net
distributör: www.programpaketet.se
utbildning: www.kanonproduktion.com
Strata 3d
finns en gratis ver. har jag för mig.
www.strata.com
eller
http://www.solidthinking.com/
mäst för formbestämnig ingen gratis ver.
Skrevs ursprungligen av majk
Är det stor skillnad på Maya och 3DS i arbetssättet? Är Maya svårare att använda? Jag har inte tänkt att animera - till en början i alla fall.
Har tyvärr inte testat några andra seriösa program på området, så andra här kan säker svara bättre. Att jag tycker att Maya verkar svårt att lära sig kanske inte säger så mycket, för det är nog samma sak med andra apps för 3D. Instruktionsfilmerna som kommer med gör det ganska enkelt att komma igång med enkla geometriska former, och att modifiera dem lite grand, men så mycket mer har jag inte hunnit testa.
Som sagt, andra kan nog svara bättre.
Jag har jobbat med Maya ett par år nu och har testat en del olika plattformar (SGI, Linux, OSX och XP). Faktiskt är XP otroligt bra och det finns dessutom kraftfulla och billiga grafikkort, vilket faktiskt är viktigt! OSX är också bra, men jag har inte testat Maya på G5:an än. Återkommer när jag gjort det =). **IX-varianterna fungerar även de ypperligt. När det gäller Maya, är det eg bara ens egen OS-läggning som styr.
MAYA PLE, som Nicklas Högås beskrev ovan är bra för att lära sig, men har vissa nackdelar, tex irriterande bilder när man renderar (se aliaswavefront.com).
gnomononline.com är en bra site för att lära sig. Kolla även highend3d.com/maya. Det finns ett otal tutorials och filmer på nätet!
Har du/ni frågor om 3D och i synnerhet Maya, pm:a mig!
/Hicke
Majk:
På din burk kommer Maya gå väldigt, väldigt trögt om det ens går igång! Cinema 4D är inte alls lika resurskrävande, och finns i en gratisversion också. Kika på www.maxon.net.
För nybörjare anser jag Maya vara overkill i många fall. Man lär sig snabbare och lättare om man börjar med ett smidigare och enklare program för att sedan uppgradera till programvaror i klass med Maya när behovet finns.
Använder både Cinema 4D, Maya och en hel del andra 3d-program i film/TV/reklam-produktion själv och i många fall skapar vi scener mycket snabbare i Cinema 4D. Maya använder vi främst vid mycket avancerad karaktärsanimation och för olika partikeleffekter.
Kortfattat: Maya - Stort avancerat program för arbete i större arbetsgrupper (filmproduktion, TV-reklam, osv.) Cinema 4D - Smidigt, lättarbetat, snabbt program för arbete enskilt och i mindre produktionsteam (Visualisering, TV-reklam, stillbildsillustrationer).
Det är lite olika hur vi är lagda..
Jag tycker det är vettigt att hoppa på en stor, komplex applikation som maya kan uppfattas som i början, för att sedan växa in i rollen som designer, animatör eller vad du nu är ute efter - utan att behöva byta miljö. Det är en stor fördel.
Du kan ju lära dig delar av programmet utan att behöva göra allt!
Jag är som du förstår en stor förespråkare av maya, just pga dess mångsidighet och kraftfullhet.
Men som Charles Vasquez alldeles riktigt påpekar, prestanda är avgörande!
jag tycker iaf du ska testa!
testa sketchup http://www.sketchup.com/
Vill man ha mycket mer generell modelleringskraft än SketchUp och friformmodellering är TouchCAD min särklassiga favorit.
Kombinerar bra skjut- och dra-teknik med mycket snabb och exakt formkontroll och suverän förmåga att skulptera fria former. Dynamiska sektioner (som hjödkurvor) ger den mycket exakt formkontroll som fodras i ett båtritarprogram men som vanliga modellerare inte har.
Vill man se exempel på mycket snabb friformodelllering kan man kika på de QuickTimefilmer som finns på programmets hemsida. (www.touchcad.com)
Inte för rendering animering dock (annat än på skärmen och för designändamål).
/Claes
Skrevs ursprungligen av ddpp
testa sketchup http://www.sketchup.com/
Har testar det. Jättekul program för att skissa och sådär. Men jag är mer ute efter ett traditionellt 3D-program. Har laddat hem demoversioner av FormZ och Cinema 4D.
Skrevs ursprungligen av majk
Är det stor skillnad på Maya och 3DS i arbetssättet? Är Maya svårare att använda? Jag har inte tänkt att animera - till en början i alla fall.
Jag har också lärt mig 3DS. Dyrt, onödigt komplext och inte speciellt bra är mitt omdöme om det programmet. Jag tror egentligen att Maya är lättare att använda, men man jobbar på ett helt annat sätt.
Mitt val skulle garanterat bli Cinema 4D. Billigt och väldigt fina renderingar. Mycket bättre än 3DS, och roligare att använda.
Lightwave, snyggare, smartare, enklare!
Och framförallt bättre.
Men det beror såklart på vad man ska göra. Mig passar Lightwave7.5 skitbra, tog väldigt kort tid att komma in i programmet och skulle man mot förmodan sakna något så finns det hundratals plugins att tanka gratis från en STOR Lightwave-community.
Håller med kitesurf. Kolla in Lightwave. Alla 3D-program som föreslås har en hög inlärningströskel vilket inte är konstigt med tanke på vilka otroligt omfattande verktyg de är. Cinema finns väl också i gratisverison och ett OK uppgraderingspris?
majk>
Lite sent att svara nu kanske, men demo'n är uppdateringen till LW7.5
Det är bara att ladda ner uppdateringen och installera och köra - i demo mode.
Detta behövs också för att det sku funka tror jag:
http://www.rainbow.com/downloads/sysdriver/Eve3_220_Drivers.sit.hqx
Johan/c>
Vad blev det för program?
Lightwave kan rendera betydligt snyggare än "resten" (min personlig uppfattning).
Medans Lightwave ger ut 128(?)bitar ger de andra programen bara som mest 32 (om jag fattat det rätt).
Tilllägg, Panther har get en del grova buggar i LW7.5, så jag rekomenderar att köra 10.2.8 för demo'n. Men snart kommer förhoppningsvis LW8 ut och fixar detta
majk>
Lightwave kan rendera betydligt snyggare än "resten" (min personlig uppfattning).
Medans Lightwave ger ut 128(?)bitar ger de andra programen bara som mest 32 (om jag fattat det rätt).
Detta stämmer inte. Alla renderingsmotorer arbetar internt med 128-bitars och 256-bitars operationer vid renderingstillfället. När du sparar ut bilden kan du få den i en rad olika format med olika bitdjup. Alla seriösa renderingsmotorer tillåter dig att spara ut bilder och filmsekvenser med 16 bitar per kanal i färgdjup.
Vilken renderingsmotor som ger det bästa resultet kan diskuteras i oändlighet. Enligt mig så har alla de stora renderingsmotorerna idag (MentalRay, Brazil, Finalrender, Cinema 4D, Lightwave, VRay, Renderman) så pass bra kvalitet och funktionalitet att det är kreatörens artistiska färdigheter som avgör hur slutresultatet blir.