Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilket program öppnar en trilsk disk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 16:33

Jag har fått problem med en intern hårddisk som inte vill mounta, och som innehåller en massa saker jag måste ha. Kör jag Disk Tools får jag något besked om att "keyes are invalid", och disken spökar något fruktansvärt med frysningar, funktioner som försvinner mm.
Vilket program kan reparera disken/plocka ur fungerande filer?
Kör fö OSX 10.2.6 (från en annan disk).

Disk Warrior brukar funka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 17:32

Jag fik liknande problem med min Lacie Firewire-disk efter att jag uppgraderat till panther, den fungerar dock som den skall om jag startar i MacOS 9. :-/

Måtte Apple rätta till sina Firewiredrivrutiner snart, kan juh inte använda min disk i Panther. :-/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
Måtte Apple rätta till sina Firewiredrivrutiner snart, kan juh inte använda min disk i Panther. :-/

Frågan är om det inte är Apples kod som är rätt. Inte för att detta på något sätt hjälper dig, men iallafall...

Har inte Lacie släppt nya drivisar för deras FW diskarna? Kolla www.versiontracker.com

Lasse kör som han skriver, dvs. interna diskar och inte FW. Han fick låna DiscTools Deluxe av mig i eftermiddags - får se vad detta ger. De Disc Tool Deluxe som både han och jag fick i våra Apple Care pakete var felaktiga och jag fick ett nytt exemplar från Apple - får hoppas denna räddar en massa nyskrivna och nyinspelade låtar.

Olle

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 19:51

Hittills ingen som helst framgång. Testade SubRosa Disk Guard men den konstaterade bara vad DiskTools redan gjort: "Overlapped extent allocation" samt "Keys out of order".
Det verkar som att DiscTools DeLuxe bara gör en test - inga reparationer. Ska kolla i alla fall. Och boota från os9. Börjar bli desperat.

Har du kört LimeWire? Det brukar ställa till med det felet.
DiskWarrior löste det för mig.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 22:40

Ok, tack för tips om DiskWarrior, men det har jag inte tillgång till. Inga andra program har hittills lyckats reparera den trasiga disken, men Netzach ledde mig rätt. Start från os9 fick upp disken på bordet ialla fall och alla filer kunde hittas och kopieras över i säkert förvar.

Till Gorner: Joodå, men det har aldrig knasat tidigare. Däremot hände konstiga saker när jag installerade SparkME. Den gjorde om en massa filer som den inte hade med att göra.

Alltså: filerna räddade - disken fortfarande sjuk. Får väl formatera om skräpet - det är den Barracuda-disken som satt i när jag köpte burken. Hade bara hoppats slippa installera om alla program...

1
Bevaka tråden