Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan X bli mer användarvänligt????

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är lätt som inbiten datoranvändare att tycka att saker är logiska och självklara, men för den nya, är det då verkligen så.

När man installerat X exempelvis, vart hittar man då alla program?

Det finns visserligen ett antal i dockan, men dock ej alla.

Man kan gå in på hårddisken och leta sig dit. eller gå till menyn gå.

Är detta den mest logiska varianten.?

Finns det saker som de bör göra mer logiska utan att behöva idiotförklara folk med hänvisngar vad man ska göra och hur.

Jag tror att detta bör vara Apples styrka, att vara avancerade men ändå enkelt och logiskt. Tyvärr brukar det ena leda till att man måste gå en kurs i flera år innan man ens lär sig starta programmet.

Vad säger ni där ute

  • Medlem
  • 2003-12-04 21:21

Jag tycker att det går bra att lägga de man använder mest i dockan. sen kan man ju alltid lägga programmappen i dockan också om man vill.

Programmen finns i mappen Program. Det är logiskt. Vad som däremot kunde bli bättre är filhanteringen. Jag vill kunna ställa in ett generellt utseende på fönster. Jag vill kunna se filerna som symboler, lista eller kolumner, likadant och enhetligt i hela systemet, överallt.

  • Medlem
  • 2003-12-04 23:40

Alias till alla plist-filer och allt vad det är i programmapparma. När något skiter sig med choklad, ska man alltid in och rota i filer som inte känns logiskt knutna till de krånglande programmen.

Storleksförändring av fönster går fortfarande för hackigt. Sedan bör alla fönster få smala kanter så att man kan flytta eller storleksförända dem från vilket håll som helst.

Jo det är klart att det är logiskt att program ligger i program mappen.

Att storleksförändringen av fönster är seg har väl kanske inte direkt med logiken att göra.

Det måste finnas många sätt att göra dagens os än mer logiska utan att tappa i avancerade funktioner, eller?

Panthern i findern tycker jag är mycket mer logisk än vad den har varit tidigare.

En funktion som jag saknar är att kunna förstora/förminska ikoner i ett finder fönster utan att gå i menyn, snabbt och enkelt.

Exposé tycker jag är lysande.

Fast ett tillägg som gör att när man väljer ett programsfönster i alla fönster så döljs alla andra program.

Vore smidigt.

Bra förslag, draags. Skicka dem till Apple per omgående! Jag vill ha ett dragreglage med vars hjälp man kan storleksförändra symbolerna. Och en knapp som visar skrivbordet

Att visa enbart skrivbordet borde gå att göra med Apple script

Det finns som många säkert vet ett litet program som ger "göm allt, visa skrivbordet" med ett klick:
Show Desktop

Två saker som jag själv tycker är fåniga med fönsterhanteringen (som faktiskt fungerade bättre i Mac OS X 10.2.x) är att det i 10.3 inte alltid går att få fönstret att "passa" med innehållet genom att klicka på den gröna zoom-knappen.

Inte heller fins funktionen "Zooma fönster" i menyn "Fönster" i Finder vilket gjorde att ett fönster täckte hela skärmen (utom Dock).

Varför har det tagits bort i 10.3?

Till och med Windows är mer konsekvent vad gäller fönsterhanteringen.

Apple; Skärpning tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Och en knapp som visar skrivbordet

Exposé, använder du inte det? Gör ju precis de du efterfrågar.

Nej, inte alls. Exposé minimerar inte förstren: det drar bara tillfälligt undan dem.

  • Medlem
  • 2003-12-06 12:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Att visa enbart skrivbordet borde gå att göra med Apple script

man kan ju alltid klicka på skrivbordet och sedan knappa in äpple+alt+h (iaf i 10.2).

Yes, tack Baron!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 13:06

Apple har ju inför, i och med OSX, en intressant, men för mig oanvänd meny. Den heter GO eller GÅ och ligger i findern. Där hittar man "alla" som har med användaren att göra:

- Program
- Hem-mapp
- Favoriter
- Nätverk

Osv.

Lite ripp-off av "start" menyn, nästan, fast nog mer logisk... Inte för att jag använder "go" så mycket, men det är ett enkelt sätt för ny-komlingar till mac hitta saker.

Sen borde Apple få spöstraff för att inte utveckla Finder/Dock/User File & applicationmanagement mer. Dockan är ett steg åt rätt håll, men den måste bli mycket mycket bättre! Ex. borde den bli smartare och fråga "vill du lägga ett ALIAS i dockan, du kan lägga original programmet här om du vill?" Sedan borde de bli lite mer konsikventa. Finder-sidebar är bra, men det är lite "konstigt" att man kan lägga och ta bort något där som inte försvinner... Man borde även kunna låsa dockan så programmen inte försvinner så lätt (många på jobbet skriker och säger "internet explorer är borta!!!").

Även om Apple inte är "tip-top" på denna bit så är det avsevärt mkt bättre än Windows i mina ögon. Detta borde dock inte spela sådan stor roll -> de MÅSTE ändå bli bättre

  • Medlem
  • 2003-12-06 13:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Ex. borde den bli smartare och fråga "vill du lägga ett ALIAS i dockan, du kan lägga original programmet här om du vill?"

nu är jag inte med (men jag har inte Panther). Det år väl inte att lägga några program i dockan? Allt i dockan är alias i alla fall i min docka.
Men jag håller med om att det borde vara svårare att ta bort saker ur dockan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 13:21

Mjae... Iconerna i dockan är ju "länkar" eller "alias". Vill helst inte kalla dem för alias för de ligger inte som alias på HD:n tror jag inte.

Det jag menade var att om man drar ner ett alias från Findern i dockan, som många har en tendens att göra på jobbet, så får du en länkt till ett alias i dockan. Det är lite dumt, minst sagt

Docklänk -> Alias -> Realapp.

Det händer att folk sen slänger aliaset och det blir lite strul.

Även så funkar inte "springing folders" i dockan. Världelöst. Mappar i dockan borde funka PRECIS som mappar i findern i detta avseende. Varför kan jag ex. inte lägga ner bilder från en hemsida i en mapp i dockan genom drag-and-drop?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-06 20:31

Saker som jag vill ha:

* växla mellan fönser á là Windows alt+tab

* se information om hårddiskarna (storlek, använt utrymme)

* visning av datum när man "hoovrar" över klockan

(dessa saker kanske man kan fixa, men jag har inte lyckats)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 21:16

* växla mellan fönser á là Windows alt+tab

Detta har du, och det funkar kanske tom bättre än i Windows.

Växla program
Commando + tab

Växla mellan dokument i aktivt program
Commando + <

Växla mellan alla ej gömda fönster
F9 (exposé)

Att växla mellan ALLA fönster som finns öppna/ej gömna med ett kommoando vore kanske något, men det skulle direkt bli väldigt rörigt. Ofta har jag 10-15 program öppna med säkerligen 2-5 fönster PER PROGRAM. Nä, dettta funkar bra som det är nu. Dock skulle PROGRAMVÄXLINGEN i OSX gärna få bli mer som LiteSwitch X.

Något som är trevligt är att man kan markera ett dokument, växla program/använda exposé, och släppa dokumentet i det nya programmet. Guld.

* se information om hårddiskarna (storlek, använt utrymme)
Finns också idag… Visa info?

Sen finns även lite mer info/grafiskvisning i programmet "Activity monitor".

* visning av datum när man "hoovrar" över klockan
Detta vore bra, för den analog klockan är oanvändbar i meny-raden anser jag. Kör med digital o den funkar lika bra som alltid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av dala
Saker som jag vill ha:

* växla mellan fönser á là Windows alt+tab

* se information om hårddiskarna (storlek, använt utrymme)

* visning av datum när man "hoovrar" över klockan

(dessa saker kanske man kan fixa, men jag har inte lyckats)

En del av det där finns redan. Använd Exposé eller Kommando-Tabb. Klicka på klockan så visas datumet. (Det visas däremot inte när du hovrar/för muspekaren över klockan.) Markera hårddisken och tryck på Kommando-I så visas info för hårddisken:

Du kan också visa datum och tid i ett fönster på skärmen. Kontroll-klicka på klockan så öppnas inställninsgprogrammet Datum och tid (eller öppna det via Systeminställningar). Klicka på Fönster till höger om Välj visa i.

  • Medlem
  • 2003-12-06 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
En del av det där finns redan. Använd Exposé eller Kommando-Tabb. Klicka på klockan så visas datumet. (Det visas däremot inte när du hovrar/för muspekaren över klockan.) Markera hårddisken och tryck på Kommando-I så visas info för hårddisken:

Eller välj Innehåll ->Visa visningsalternativ på skrivbordet och bocka i Visa info om objekt.

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Fast ett tillägg som gör att när man väljer ett programsfönster i alla fönster så döljs alla andra program.

Vore smidigt.

Haha! Ironiskt! Apple hade ungefär en sådan funktion i gamla beta versioner av Mac OS X men tog bort det innan den offentliga betan.

Jag tycker faktiskt ingenting behöver förbättras. Mac OS X Panther är överlägset det bästa jag använt hittils och har fixat alla problem jag haft med operativ system tidigare: Med Exposé så fixar man utan att klicka en enda musknapp att visa hela skrivbordet -- otroligt! Någonting jag väntat på i flera år, jag som är skrivbords-freak!

1
Bevaka tråden