Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programväxlare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis fått ny dator och OSX (10.2.3) av min chef (det var på tiden!), men måste ju köra QuarkXpress i 9:an.

Mina kortkommandon där funkar inte då programväxlaren använder samma.
- Hur stänger man av denna?

Jag har försökt genom att göra omstart till OS9, och stängt av den där. Det funkar. Men så fort jag startar om i OSX och går över i classic så är det samma visa.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 14:20

Jag har också sökt en lösning på det, men det verkar svårt... Får sitta och kämpa med musen istället.

Prova med att installera LiteSwitch , där kan du själv ställa in vilka tangenter du vill använda för växling mellan program.

Okej, den är säkert jättebra. Tyvärr har jag för snål chef för att kunna räkna med att få köpa den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 13:39

Jag testade med LiteSwith. Den är ju jättetrevlig, men det dumma är att när jag byter från Äpple-tab till Ctrl-tab i LiteSwitch så funkar Äpple-tab ändå på det gamla vanliga sättet (med Dockan). Problemet kvarstår.

Är problemet löst i panther?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-08 17:18

Quark 6 har ersatt Äpple-tab med Äpple-Ctrl-tab. Krångligare än förut, men det funkar i alla fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-08 17:53

Men i Mac OS 9 användes väl Äpple-tab för att växla mellan program också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-09 01:10

Jo, fast det gick (går) att stänga av.

Det är samma problem när man sitter och jobbar i illustrator, när man vill skifta mellan vit och svart pil. Trist att man inte har möjligheten att välja själv.
Borde inte någon bright människa bara kunna göra ett litet program som låser upp systemets kommandon. För det är väl så att man inte kan ändra på något av "systemets" kortisar?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-10 11:45

jag har nu kört osx (10.3.5, har glömt vilket djur det är) i två dagar med quark6 och jag blir GALEN!!!!
har äntligen hittat äpple-skift-alt-å för att knipa men jag bryter fingrarna av att använda ctrl-äpple-tab för att bläddra mellan verktygen...
är det ingen som vet hur man kan byta? snälla....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 20:51


Man vänjer sig, tro det eller ej!

Ett tips apropå det: Man kan stänga av kortkommandot som visar/döljer dockan (cmd-alt-D) så att Duplicera och repetera funkar igen. Samma kommando är det f ö för Ludd i Photoshop. Du stänger av det med Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon.

1
Bevaka tråden