Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VHS in i dator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag tänkte bränna backup DVD av ugnarnas VHS köpfilmer innan total bandsallad uppstår.

Hur får jag in detta på en G4 2 x 1.42, tillvägagångssätt och lämplig programvara?

Tacksam för alla tips!

Har du en vanlig digital hemvideokamera (dv) med analog video-ingång (s-video eller komposit) så är iallafall problemet löst med att få in en digitalsignal via Firewire in i datorn. Använd en Scart-adapter ut från VHS-videon med (vanligen) en kompositsignal in i dv-kameran. Glöm inte ljudkablarna också. Använd Firewire mellan kamera och dator. Sätt dv-kameran i rec/standby-läge eller liknande. I datorn skapar du sedan en film i Imovie som du sedan kan bränna i Idvd. Saknar du en videokamera som kan göra analog->digitalkonverteringen får du köpa/låna/hyra en separat konverter. Kostar väl allt från 2000:- och uppåt. Jag kan inga exempel på det. Hoppas på fler inlägg i denna tråd.
Lycka till.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-12-09 17:21

Jag har en Formac Studio TV som funkar alldeles utmärkt. Man bara kopplar den till Firewire porten på datorn. Sen kopplar du in videon via RCA kontakterna på Studion samt ljudet förståss. Det finns SCART till RCA att köpa. Sen är det bara att starta iMovie och konvertera. Funkar hur smidigt som helst. Macoteket har kampanj-pris på dessa nu tror jag, men du får nog räkna med ca 5000 kr. Tror det finns något som heter EyeTV också, som har ungefär samma funktioner. Vet inga priser på dom.

• Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:55

EyeTV funkar bra till VHS-import tycker jag. Har själv provat att rippa VHS till DivX med denna apparaten.

För:
* Ljud och bild är i perfekt synkronisering eftersom signalen kodas ihop till en mpeg-ström, som sen skickas in i datorn.
* EyeTV är billig, kostar drygt 2000kr på AppleStore, då får man en fjärrkontroll också.
* EyeTV tar all ström från usb-porten, alltså ingen extra strömadapter.
* Det går att streama video från EyeTV till andra datorer mha av VLC och CyTV. Fjärrstyrning via Salling Clicker funkar också.

Emot:
* Kvalitén är komprimerad och motsvarar ungefär VHS. Upplösningen på det importerade materialet är 240*320. Motsvarar priset kan man säga.
* Ska helst kopplas direkt till datorns usb-uttag, en hubb är ibland inte tillräckligt strömstark för att EyeTV ska funka bra.

Kommer inte på mer nu.

1
Bevaka tråden