Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rendering i AE

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 18:01

Jag har fått den stora glädejen att prova filtret Magic Bullet i AE.

Det verkar vara en väldigt kompetent plugin (så länge video materialet är bra),

Det jag dock reagerar på är att renderingarna till mov filer blir sååååååååå långa. Jag har inte den snabbaste datorn (en qs 733:a med 1 gig ram) men även med ett vrål åk så skulle tiderna bli oacceptabelt långa ca 25 h för 3 min dv material med inställningarna att rendera ut till dv pal 720x576.

Hur kan man komma förbi detta och speeda upp renderingar i AE.

Lite tips skulle gör mig glad.

/Erik

25 timmar för 3 minuter???? Vad i guds namn gör denna Magic Bullet???

Jag hittade lite info om den....(håller inte på med så mycket avancerad video men blev nyfiken på vad det var för något)

Det verkar lite konstigt att 3 minuter renderar i 25 timmar. Deras egna beräkning är:

What is the render time?
Initial tests have come in at about 10 seconds per frame using a Dual 500Mhz G4. This is for a project with both the Magic Bullet plug-in and the Look Suite applied.
If you are just using the Magic Bullet plug-in to get a 24p project, you could expect that process to take approx. 2 sec./frame

(kanske är lite glädjekalkyl över det hela):

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 19:16

hmmmm.......låter konstigt. kan det va något med mina renderings inställningar som jag gör galet.I make movie inställningarna ställer jag in 720x576 samt väljer "best".
Sedan på "lossless" väljer jag QT movie och på "format option" väljer jag DV Pal. Efter som jag inte har någon audio så låter jag den vara i oikryssad.

Kan man göra på något annat sätt?

/Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 01:11

Det låter ungefär rätt faktiskt, konstigt nog.

På jobbet har vi en DP1Ghz G4a, 1.2 GB RAM och där tar det c:a 9 sekunder per bildruta att köra:

- MagicBullet
- Look
- Letter box

9 s/frame ger c:a 4 timmar per minut DV-film, eller 12 timmar för 3 min...

Kör jag däremot BARA MagicBullet filtret så tar det c:a 4 sekunder per ruta. Dock är filtret lite instabilt (ibland tar det extremt mkt längre tid än annars + att det ibland får AE att krasha).

Slött är bara förnamnet på MagicBullet tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-03 13:12

tar precis lika lång tid för mig.
men varför rendrerar du ut till dv-pal?
microcosm eller animation är väl bättre.
om du nu inte ska ha det på dv band igen, hoppas på dvd heh.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 13:40

jag ska ta in det i fcp igen därav dv. Och eftersom att materialet redan är dv så kan det väll inte bli bättre om jag renderar ut till animation?.

/Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-03 13:50

om du gör det till DV igen så förstör du ju det fina magic bullet har gjort. när du sparar ut det till DV så komprimerar du det ännu en gång. spara ut det i 100% kvalité animaion då är det ingen komprimering. filen kommer bli väldigt stor.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 15:12

Fcp kommer väll ändå att rendera om materialet till dv om jag inte ställer om fcp till att jobba i ett annat format. Men gör jag det kan jag inte dra över det till et dv band. Så vitt mitt kunnande sträcker sig. Det enda jag kan göra då för att få ut det är att exportera till mpeg2 och göra det till en dvd men det går inte heller eftersom jag inte har dvd brännare.

Förlorar jag nån kvalitet eller förstör jag magic bullet när jag exporterar till mpeg2??

/Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-03 15:34

nej du kan klippa det i Animation formatet i FCP det är ju onödigt att göra det till DV 2 ggr. mpeg2 är med en komprimering som kommer försämra lite,

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 15:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av martin
nej du kan klippa det i Animation formatet i FCP det är ju onödigt att göra det till DV 2 ggr. mpeg2 är med en komprimering som kommer försämra lite,

Då måste jag väll ställa om sequencen att jobba i Animation? Hur funkar det då med att föra över till dv band?

/Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 21:37

Erran: Så fort videon kommer på ett miniDV band som kommer den kodas om till DV, därför spelar det inte sådan stor roll om du kodar det från AE till DV, om du inte tänkt göra en massa mer saker med materialet. Du får ju en generationsförlust när du gått ut från AE och skulle få ytterliggare förluster om du ex. kör crossdissovles.

Att köra ANIMATION är ju bra som Martin säger, men det krävs en jäkla utrustning för dig att då få ut materialet i den kvalitén.

Det som suger renderingskraft i MB är deartefaktern i deinterlacingen. Deinterlacingen interpolerar fields och städar upp alla typiska videoartefakter som jitter och "field tearing". Med deartefaktern (4:1:1 DV) ickeaktiverad kan man nog ligga på 9 sec ruta.

Tilläggas bör att det finns ingenting som städar video så bra som MB på marknaden. Så för den som har det behovet är det värt att vänta. Hemanvändare har inte det behovet garanterat. Städningen är mest markant vid uppblåsning till 24p/25p filmnegativ för biografdistribution.

klart att hemmanvändare har det behovet. jag har det behovet. skulle verkligen vilja att allt mitt dv format såg så snyggt ut som det kan göra.
men måste man vänta en vecka på att få en timma så vette f*n

...och om du inte kan vänta en vecka så har du uppenbarligen inte det behovet. Liksom alla andra hemanvändare

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Tilläggas bör att det finns ingenting som städar video så bra som MB på marknaden. Så för den som har det behovet är det värt att vänta. Hemanvändare har inte det behovet garanterat. Städningen är mest markant vid uppblåsning till 24p/25p filmnegativ för biografdistribution.

Håller med det blir grymt bar de artifacting och rörelse i bilden av Magic Bullet. Tycker däremot att Looksuiten är alderles för seg för att användas. Speciellt då man kan skapa alla de olika lookarna själv utan några större problem. Brukar dessutom gå snabbare att rendera.:)

Men på det hela taget tycker jag att MB är väl värt pengarna om man jobbar mycket med video.

Jo det är väldigt segt på en Mac. Inte lika segt på en dubbel Xeon med HT.

Jag skulle säga att den enda grejen i Look Suit:en man inte kan återskapa med AE är hur White/Black Pro Mist jobbar. Dom har skrivit en väldigt smart algoritm för det filtret.

Måste kolla upp den

Magic Bullet Suite renderar också bara marginellt mycket snabbare om man skippar looksuiten. Man gör inga direkta tidsbesparingar av att bara deinterlacea och deartifacta och sedan göra färgkorrigeringen separat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Jag skulle säga att den enda grejen i Look Suit:en man inte kan återskapa med AE är hur White/Black Pro Mist jobbar. Dom har skrivit en väldigt smart algoritm för det filtret.

Hittar inte den variabeln är den inbygd eller är det för att jag har SD varianten?

Inställningarna finns under "Camera".

1
Bevaka tråden