Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari och Explorer går inte att starta

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-25 15:58

Varken Safari eller Explorer vill starta på min dator. Kör 10.2.8 på en PB 12". Jag har laddat hem de senaste versionerna av båda programmen men när jag startar dem får jag meddelande att programmet oväntat har avslutats. Opera i version 6.02 fungerar. Explorer har tidigare fungerat men la bara av en dag och jag kan inte minnas att jag installerat eller gjort något annat som kan ha påverkat detta. Safari har jag aldrig lyckats starta. Någon som har råkat ut för samma sak eller har tips vad det kan bero på? Börjar bli less på att bara kunna surfa i Opera. Tacksam för hjälp! /Jenny

Senast redigerat 2003-12-10 09:42
  • Medlem
  • 2003-12-10 09:43

Är det verkligen ingen som har något tips om vad det kan bero på? /Jenny

• Medlem
  • 2003-12-10 09:50

Jag misstänker att du har något fel på din hårddisk. Det behöver inte vara något allvarligt, men kör skivkontroll och helst drive10.

Om skivkontroll rapporterar fel, så kan den sällan göra speciellt mycket åt dem. Då kan det vara läge att investera i ett bättre program.

Har du provat att slänga cachefilerna och se om det hjälper?

Släng filerna: com.apple.safari.plist och com.microsoft.explorer.plist i din hemmapp >library

Prova ladda hem programmet coctail och ge datorn en riktig rundsmörjning så kanske det ordnar sig.

• Medlem
  • 2003-12-10 13:33

Tack fšr tipsen!

Har kšrt skivkontroll frŒn CD och det reparerade fel pŒ hŒrddisken. SlŠngde sedan filerna: com.apple.safari.plist och com.microsoft.explorer.plist och rensade upp cachen med Coctail. Efter det fungerar Explorer igen men inte Safari. Men Safari har som sagt aldrig gŒtt att starta pŒ min burk!

Ska det krŠvas att man uppgraderar till 10.3 fšr att fŒ igŒng Safari? Kommer vŠl i och fšr sig att uppgradera till 10.3 framšver men har inte riktigt rŒd just nu i jultider Men jag Šr vŠldigt sugen pŒ att kunna testa Safari ŠndŒ, sŒ fler tips pŒ vad som gšr att Safari strular mottages tacksamt!

• Medlem
  • 2003-12-10 13:55

Det räcker om du installerar om det system du har nu, eller bara installerar Safari om det är det enda program som inte fungerar. När jag hade samma problem, så dog flera program efter varandra. Ominstallation var lösningen, efter en grundlig reparation av hårddisken.

Lycka till.

Menar du Safari 1.0 eller 1.1 när du säger senaste versionen?

För 1.1 funkar väl inte i Jaguar, eller?...

• Medlem
  • 2003-12-11 09:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Menar du Safari 1.0 eller 1.1 när du säger senaste versionen?

För 1.1 funkar väl inte i Jaguar, eller?...

Det är Safari 1.0.1 som jag har.

• Medlem
  • 2003-12-11 13:54

Släng:
com.apple.quicktime.plugin.preferences.plist

Det gjorde susen på min burk.

1
Bevaka tråden