Vad gäller G5:an som du nämner i första inlägget, så har den väl redan 5.1 surround? Fast bara med optisk utgång, så det gäller att ha rätt förstärkare för att få ut ljudet.
Vad gäller M-Audio-kortet blev jag lite nyfiken på det förut. "Revolution 7.1 supports today’s popular game technologies such as Sensaura, EAX, DirectSound, and A3D. Your games will never be the same" står det ju på den tidigare länkade sidan om kortet, men jag undrar om det verkligen har utvecklats några spel för Macen som drar nytta av det. Är det bara ett marknadsföringsknep tro? Jag ska googla lite så får vi se om något dyker upp. Kortet verkar ju vara en rätt kul leksak om man får lite slantar över någon gång, och det är ju synda att behöva ha en massa tomma PCI-platser.:)
Uppdaterat:
Inside Mac Games hade en grundlig recension av kortet, och slutsatsen är väl ungefär att surroundljud inte är någon stor sak på Macintosh ännu. Antagligen är recensionen en ganska bra sammanfattning av läget just nu, och den innehåller även en länk till en sida där Mac-spel som stöder surroundljud (någon teknik som heter Miles Sound System) räknas upp.
Här är sidan på Inside Mac Games. Mer om kortet i andra sammanhang hittar du om du bläddrar tillbaka i den 4 sidor långa recensionen.