- Kumimoji
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Har ni någon speciell ordning eller sorteringsmetod?
Själv kör jag med (från upp till ned) multimedia, bild, video, ljud, PIM, web, internet, editering, utveckling, system.
Ciryon
Jag har från vänster.
Spel, Browser, kommunikatio, fildelning, multimedia, film rippning, bildprogram, ordbehandlig, diverse, unix, bränning och ned/upp packning
Själv kör jag med (från upp till ned) multimedia, bild, video, ljud, PIM, web, internet, editering, utveckling, system.
Ciryon
Jag har från vänster till höger:
Finder, Ordbehandlingsprogram, Internetprogram, Mediaprogram, Småprogram, Spel, Bildprogram och liknande, Övrigt, Bakgrundsprogram, Mapp med olika P2P-program, Mapp med olika Webbläsare, Mapp med alla i-program.
Jag vill vara med i Dock-klubben:
Har mest försökt separera de Internet-relaterade programmen från de övriga.
Som det ser ut på bilderna har de allra flesta sina mailprogram/webläsare/IM's längst till vänster (eller längst upp om ni så vill..alltså mot den lilla smilande gubben!). Även jag faktiskt..Ti-hi.
Varför?
I övrigt har jag bara de nödvändigaste programmen direkt i dockan. Sen har jag fem mappar med grejer som man kommer åt därifrån också (internet, programmen, spelen, media & nerladdat). Är lagom smidigt och man slipper en docka som tar upp elva tunnland av skärmen.
Längst till höger har jag soptunnan.
Vet ni vad so vore bra?
Om man kunde se i docken vilket program som är aktivt!
Ciryon
Ofta använda i ytterkanterna (mail och texth. å ås i överkant, terminal och förh.visn. i underkant)
Resten "klumpade" (browsers/chat i en klump, GC och PSp etc. i en klump...)
<off topic><rant>
fy fan vad adobe borde skjutas nu för tiden, jag ser att ni som kör med adobe cs grejerna har en massa fina blummiga ikoner...
..Vem fan i satans helvete kopplar en rosa blomma till att vara photoshop!?!?
Det är nog fan det näst sämsta i gränssnittsdesign vägar som adobe gjort på länge. (det sämsta var att stämma macromedia för "flikarna"; nu får vi stakars användare stå ut med satans eget GUI i MM progs)
</rant></off topic>
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Vet ni vad so vore bra?
Om man kunde se i docken vilket program som är aktivt!
Jupp! En illröd triangel nedanför det aktiva programmet eller så. Jag kör mer och mer med gömda program numera dock. Och "transparant" ikon för gömda program i dockan då såklart. Ganska skönt å bara "alt-klicka" på skrivbordet så blir man av med programmet och kan välja något annat trevligt program att roa sig med.
Jo. Man använder ju funktionen för att gömma undan det befintliga programmet. Inte för att gömma alla program.
Det får du väl göra med en snabb "alt-cmd-h" + "cmd-h" (eller alt-klick) i så fall om du inte diggar Exposé:s funktion för detta.
Orkar inte ta en bild och lägga upp den *lat* Men jag har ungefär samma ordning på min som buckner och andra har, dvs att jag delar in docken i delar. Alla IM's i ett stycke, fildelning i ett annat, browsers och mail i ett tredje. Osv. Använder genomskinliga separators för att dela upp.
Star-Affinity får gärna säga vart han har hittat sina med små pluppar i. Och hur han lyckades få desktopen nere i Docken brevid Finder.
Skrevs ursprungligen av cal
Jo. Man använder ju funktionen för att gömma undan det befintliga programmet. Inte för att gömma alla program.
Det får du väl göra med en snabb "alt-cmd-h" + "cmd-h" (eller alt-klick) i så fall om du inte diggar Exposé:s funktion för detta.
För att gömma alla andra program och visa Finder kan man hålla ned "Äpple" o "alt"-tangenterna och klickar på Finder-symbolen i Dockan.