Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

grå skärm vid start

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-17 10:19

Sitter här med en uppgraderad 8500/180 (nu sonnet 400/1mb G3) som ibland vägrar starta upp. Den fastnar innan "happy mac" symbolen i starten. Mjukvaruomstartar funkar men det händer inget mer ändå. Det enda som (ibland) hjälper är om man kör en hårdvaruomstart (drar ur sladden och sätter i den igen).
Och ibland går det klockrent... det är väldigt stressande=)

Har någon haft dett problem förut? Det skulle vara kul att fixa detta lilla problem...

mvh Jonny Larsen

Kanske en dum fråga men har du varit på http://www.sonnettech.com och verkligen kollat att du har alla ev patchar, drivare och updates? Det verkar ju som om datorn inte hittar kortet (ibland). Kan det ha med PCI platsen att göra?

MVH Mattias

• Oregistrerad
  • 2001-12-17 18:24
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Bengtsson:
Kanske en dum fråga men har du varit på http://www.sonnettech.com och verkligen kollat att du har alla ev patchar, drivare och updates? Det verkar ju som om datorn inte hittar kortet (ibland). Kan det ha med PCI platsen att göra?

MVH Mattias

nja, alla drivisar är uppdaterade och kortet sitter inte på en pci plats. Men jag prövar väl att plocka ut den och sätta tillbaxs den...

Det enda jag skulle kunna tänka mig att det kan vara är att datorn inte hittar hårddisken eller något liknande.
Eller snarare att den hittar disken men inte får rätt information ifrån den.
Samma problem har drabbaat mig när jag skulle försöka installera en extra HD (gammal). Det fanns då ingen omkopplare mellan master och slave på den (som visar vilken HD som ska bestämma mellan de 2). När jag då försökte starta datorn fick jag bara upp den ovan nämda grå skärmen.
Kanske det är glappt någonstans?

Jag är inte så duktig på hårdvaruproblem men det verkar som du har fått ett.

/Christofer Stegmayr

• Oregistrerad
  • 2001-12-17 22:28

Har haft exakt samma problem med en processoruppgraderad 8500 på jobbet.

Den är hottad med en 300 mhz G3:a, Rage 128 PCI, USB-kort och två stora SCSI-diskar. Rullar på ganska bra, men har haft grå-skärm-problemet vid omstarter några få gånger.

Första gången det uppstod blev man lite skraj, sedan har det hänt ett par gånger igen, men nu var det länge sedan sen sist. Och än så länge har inget brunnit upp eller blivit korrupt.

Skulle tro att det är det gamla 8500-moderkortet som inte alltid lirar med G3-processorn, 8500-moderkortet verkar inte heller tycka om Voodoo3-kort vad vi har märkt.

• Oregistrerad
  • 2001-12-18 07:53

Det låter som ett problem blev en irritation=)
Allt rullar ju klockrrnt (måja) förutom den gråa skärmen. Det är nog lika bra att sluta oroa sig. Tack för valiumet=)
/Jonny

1
Bevaka tråden