Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9 — gratis?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kostar OS 9 fortfarande pengar eller går det att ladda ner gratis någonstans?

En sak till: Det OS 9 jag kör i Classicläge får jag väl enligt användaravtalet inte installera på en andra dator? Eller hur är det med det?

//S.

Det är inte gratis, och licensen gäller mig veterligen på en dator. Vare sig det är under OS X som Classic eller fristående.

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 23:19

Jag tror man kan köpa det från Apple för runt 150:-.

På Mac Forum ville de ha massor med pengar. Det kostade betydligt mer än OS X iaf. Närmare två lax. Varför frågar man sig..

• Medlem
  • 2003-11-29 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jag tror man kan köpa det från Apple för runt 150:-.

Nä, det kan väl inte stämma. Jag har också sett prisuppgifter i tvåtusenkronorsklassen. Men det var ngn amerikansk site.

• Oregistrerad
  • 2003-11-29 22:13

Testa 020-120 99 71 i veckan. Hem till AppleStore.

Sugen på att köpa svensk OS 9.1 i originalbox inkl. alla papper och inköpsbevis? Hur mycket bjuder du?

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Sugen på att köpa svensk OS 9.1 i originalbox inkl. alla papper och inköpsbevis? Hur mycket bjuder du?

/M

Det kostar på att vara bakåtsträvare;)

Mac OS 9 har närmast ett musealt värde. Glöm inte att Sherlock 2 ingår!

/M

• Oregistrerad
  • 2003-11-30 00:41

Om MacOS 9: Jupp. Det OS som än så länge bäst tar till vara på kraften från G3:orna och de flesta G4:or skulle jag säga. Plus håller en del 604:or vid liv också.

Jag har slängt kartongvis med junk till Mac OS 9 - borde jag ha stryk för det?

• Oregistrerad
  • 2003-11-30 00:43

Nej då, men det är ju synd, jag har precis börjat använda OS 9 igen, tycker det är underbart bra på alla sätt och vis.

• Oregistrerad
  • 2003-12-01 08:34

Nurell. Du borde åka på phet med stryk. jag kan juhe inte använda X hemma. *morra* ^_^

• Medlem
  • 2003-12-01 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har slängt kartongvis med junk till Mac OS 9 - borde jag ha stryk för det?

Slängt!?! Kunde du inte ha skänkt bort det åtminstone? Eller sålt för en symbolisk summa?

• Medlem
  • 2003-12-01 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak

/M

Ett par-tre hundra kanske. Om jag inte kan få det för 150:- via Applestore. Jag ska prova det där numret gavs tidigare i tråden först, eller kolla på hemsidan vad de ska ha.

• Medlem
  • 2003-12-01 23:02

Har kollat nu. Apple säljer 9.2.1 för 195:-, varken mer eller mindre. De sänkte tydligen efter att Panther kom. Tyvärr kan jag inte använda det, då man måste ha minst en G3:a till det systemet, jag vill ha OS 9 till min 8600 med 604-processor. Otur för mig.:(

Jag har System 7.1 till salu om någon är intresserad.

• Oregistrerad
  • 2003-12-11 21:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Har kollat nu. Apple säljer 9.2.1 för 195:-, varken mer eller mindre. De sänkte tydligen efter att Panther kom. Tyvärr kan jag inte använda det, då man måste ha minst en G3:a till det systemet, jag vill ha OS 9 till min 8600 med 604-processor. Otur för mig.:(

Var hittade du OS9 för 195:-??

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-11 23:39

Alla uppgraderingar är väl iaf gratis, så har man typ 7:an så uppgraderar man gratis hela vägen?

NEJ! upp till 7.5.5 sen börjar det kosta. 7.6 kostar 8.0 kostar osv. Kan inte apple ordna det, fins det andra sätt.

alf

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-11 23:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Alla uppgraderingar är väl iaf gratis, så har man typ 7:an så uppgraderar man gratis hela vägen?

Nix, det går ju inte ju.

Citat:

Kan de inte skaka fram OS9 då? Det borde ju vara lika billigt - minst!

Citat:

Köp 9.1 av Martin! Det fungerar på din dator.

Oj... upptäckte precis att du måste vara certifierad tekniker för att komma åt detta... nej jag kommer inte ldda ner den gratis. ska vi säga 194 kr?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120030

Här kan man ladda ner Mac OS 9.2.1.

• Medlem
  • 2003-12-20 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Var hittade du OS9 för 195:-??

Jag ringde till dem och frågade. Telefonnumret stod på s 1 i den här tråden. På hemsidan hittade jag nada om OS 9.

Har förresten köpt Belaks 9.1 och det funkar mycket bra. Mitt USB-kort som inte gillade mitt gamla 9.0.4 funkar nu som det ska. Det OS:et följde med datorn vid köp och ville inte kännas vid kortet. Fick inte med mig några skivor vid köpet av datorn om ni undrar, så jag vet inte vad som var fel, korrupt 9.0.4 eller modernare USB-softwarelocator?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-20 13:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
du måste vara certifierad tekniker för att komma åt detta...

Så fick du det sagt också...:p

1
Bevaka tråden