Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunesproblem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-03 13:00

Har Comhem som leverantör. Hur talar jag om för iTunes hur programmet ska hitta ut på nätet för att leta i CDDB (eller vad det heter)? Lite tröttsamt att skriva in titlar etc. Tacksam för hjälp.

Det ska väl inte behövas? Men det går inte automagiskt, du måste välja "slå upp"(?) i menyn.

(Sitter på jobbet utan iTunes just nu)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Conny W:
Har Comhem som leverantör. Hur talar jag om för iTunes hur programmet ska hitta ut på nätet för att leta i CDDB (eller vad det heter)? Lite tröttsamt att skriva in titlar etc. Tacksam för hjälp.

Hämta CD-spårnamn. Finns under Avancerat.

Precis vad jag menade...

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-03 15:48

Sorry, glömde säg att jag testat det. Jag har dessutom letat under varenda jäkla meny i övrigt utan att hitta något. Även under preferences där man kunde klicka i någon ruta om man ville att iTunes skulle leta på nätet efter info om plattorna.

Börjar misstänka att jag måste göra någon inställning i OS.

Det ska du inte behöva. Det har då fungerat alldeles utmärkt för mig med det inställningar som finns i iTunes.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-03 15:57

I iTunes inställningar finns "Anslut till Internet vid behov". Åsså kan man ställa in att den ska visa spår autmatiskt vid CD-inmatning.
Men det kanske du redan har sett?
En annan förutsättning är att du är uppkopplad. iTunes klarar ju inte av det själv eftersom comhem kräver en inloggning via webbläsare (alternativt MacIC vilket rekommenderas).

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-03 16:03

Jo jag har sett knappen "koppla upp vid behov" och jag har den ikryssad. Jag är såklart uppkopplad oxå. Använder ett litet program som heter "IC connect" eller liknande. Programmet ligger i autostart så datorn är uppkopplad hela tiden. Tyvärr sitter jag på jobbet vid en PC och kan inte kolla några inställningar.

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-03 16:04

Ok, läste era inlägg lite väl fort ser jag. MacIC heter programmet...

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-03 21:06

Nu sitter jag hemma vid min mac som om det är någom vänlig själ som vet hur jag ska få bukt med detta problem så blir jag glad.

iTunes (iTunes 2) kan inte hämta info om CD-skivorna från CDDB. Jag har kryssat i rutan "Anslut till internet vid behov" under inställningar. Jag använder MacIC för att datorn alltid ska koppla upp sig när jag startar datorn. Enligt de svaren jag fått ska detta funka men det gör inte det.

Varför funkar det inte?

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-04 13:23

Hmm, det var inte mycket hjälp man fick här. Har precis börjat använda 99mac och de första tipsen kom fort. Supertrevligt. Men tyvärr var det inget som hjälpte mig.

Det funkar fortfarande alltså inte. Man kanske får ge sig in i nån allmän grupp och börja terrorisera folk med programfrågor.

... eller så kan man prova och vänta ett tag till.

/Uppgiven

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 13:30

Fungerar det inte heller när du väljer "Slå upp skiva" i någon meny? Alltså så att den gör det på kommando.

Vad händer? Absolut ingenting eller får du något felmeddelande?

• Avstängd
  • International user
  • 2002-09-04 13:30

Kör du under classic? Prova isåfall att Installera om IiTunes. Det bästa är att göra en "clean" installation, dvs kasta alla prefs och biblioteksfiler till iTunes. Om du kör X så är mitt tips detsamma, installera om, kolla om det hjälper, annars vette tusan

[ 04 September 2002, 13:30: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-04 13:44

Jag kör OS 9.2 och Itunes 2. Nej, det funkar inte när jag ska "Hämta spårnamn", eller vad det heter under avanceratmenyn (sitter på PC just nu). Får inget felmeddelande heller. Inget händer.

Jag får väl prova att installera om skiten.

Tack för hjälpen i alla fall. Återkommer om det inte funkar.

1
Bevaka tråden