Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gimp printer drivers_ hur funkar detta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ställer jag in så att jag kan använda Gimpprinter drivers för min skrivare????

Antingen gör du det i CUPS-webbgränssnittet (http://localhost:631/) eller så i Print Center som vanligt.

Ok men var gör man det i skrivarinställningen (print center) ???

Får inte upp något som heter Gimp.

• Oregistrerad
  • 2003-11-30 11:49

Nu kör jag 10.3 och som jag uppfattar det så är detta inkluderat i systemet.

Varje gång jag ska välja att skriva ut på usb så vill den att jag ska installerara oki drivrutiner - vilket jag redan gjort utan bra resultat, där man ska kunna välja skrivarmodell står det automatiskt - och detta kan jag inte ändra på.

Vad bör jag göra?

Jag vet inte hur det fungerar i Panther, för jag använder gimp i 10.2, men där får man upp fler alternativ genom att hålla ner alternativtangenten när man klickar på "Lägg till skrivare". Man får då upp alternativet "Avancerat" i menyn som kommer upp i nästa steg, och om man väljer det så dyker drivrutinerna som hör till gimp upp. Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 14:33

Jag tycker att utskrifts inställningarna suger i panther,, för när jag plugga in min lilla skrivare Epson 830 så hittade datorn den utan problem,, fast i utskrifts kontrollen så tyckte jag att det fattades en massa viktiga kontroller typ, vilken sorts av utskrifts kvalitet man vill ha, photo, finest photo, snabb,... som fanns i jaguar och jag kan inte heller göra några justeringar med färgerna,,,,
Och Epson OsX drivar som funkade fin fint i Jaguar funkar inte alls till Panther, med dom drivarna hittar inte ens datorn skrivaren ifrån photoshop...

Om det är så att Apple har låtit gimp-print ta över från andra drivrutiner för en massa skrivare så har de nog gjort en rejäl miss, eftersom gimp-print i vissa fall saknar viktiga funktioner.

Jag kör gimp på 10.2 till en gammal Epsonskrivare som inte har några andra drivrutiner för Os X, så för mig är det ingen förlust. Men om liknande drivisar skulle ta över när det finns bättre så skulle jag bli sur. Exempelvis finns det ingen funktion för att göra ren skrivarhuvudena. För att fixa det måste jag starta något Classic-program så att jag får fram de gamla drivrutinerna för Os 9.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 15:17

En annan sak som e skum det är att det inte går att skriva ut ifrån photoshop numera...???

• Medlem
  • 2003-12-13 13:32

Jag använder Gimp-print drivrutinerna till min Epson 890 och är helnöjd. Jag kan göra rent skrivarhuvudet med den vanliga epsondrivrutinen, medan gimp sköter alla utskrifter. Man behöver inte äns installera extraprogram eftersom panther till skillnad mot jaguar kan hantera drivrutiinen som den är.

Jag får minst lika bra kvalitet som med epson-drivisarna och med gimp kan jag skriva ut från kant till kant. Väldigt skön känsla att slippa den förbannade vita ramen runt alla bilder, speciellt på små foton.

/Magnus

tillägg: går utmärkt att skriva ut även från photoshop

1
Bevaka tråden