Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med firewire-disken?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag laddade över ca 1,6 gig med filer från min iMac 400 mHz med 9.2.2, till min 40 gigs LaCiedisk. Sedan dess är disken försvunnen. Vad är det som hänt? Dessutom hittas/hittar inte min DV-kamera datorn. Jag har givetvis laddat om all programvara, kört Norton och Disc-doctor etc. Vad fan har hänt? Är det nåt fysiskt fel?

TAcksam för alla tips/ Ludgo (Gurr-gutta-gurr-forever)

Om varken hårddisken eller kameran kan prata med datorn är en misstanke att firewire-porten är trasig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 10:14

Kan du se Firewire porten om du öppnar "Systeminformation" (ligger under Program/Verktygsprogram)?

Under senaste versionen av Systeminformation är "Firewire" en egen avdelning direkt under kategorin "Maskinvara", jag minns dock inte hur det såg ut under tidigare versioner (OS9, OSX 10.2 osv).

Om porten inte dyker upp där har du garranterat brännt FW-porten.

Under "enheter och skivor" i systeminformationen syns "Firewire 2.8.5 — Inga enheter hittades på bussen". Nåja BRÄNNT... Vad händer då? Fixar jag det själv? Har en gång byggt ut ramminnet på iMacen.

Mvh/ Ludgo

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 11:30

FW-bussen är förmodligen lödd direkt mot moderkortet på din iMac. En reparation av porten innebär förmodligen ett byte av moderkort då det knappast är lönsamt att börja löda bort ett interface vid lagning för en tekniker idag.

Det verkar konstigt att du har lyckats bränna porten bara för att du kopierat 1.6GB bilder från en extern hårddisk. Någon annan som varit med om samma sak får gärna yttra sig i den här tråden. Det låter helt sjukt att porten inte skall palla med en sådan manöver.

Har du en Apple Hardware Test CD till din iMac så bör du starta från skivan och köra ett test för att se ifall den reagerar på defekt hårdvara såsom FW porten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 12:10

Prova att ta ut FWkabeln och sätta i den igen...

Tack, men det har jag gjort ett antal gånger/ Ludgo

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 15:57

Jag skulle kollat med Hardware Test skivan. Om du inte har den kan du säkert låna ett ex av nån här på forumet i närheten av dig. Kom ihåg att skivan är specifik för varje macmodell dock.

Saken är den att den externa firewire-bussen syns i Apples systeminformation, och i programmet som följde med hårddisken, Silverlining pro. Men ingen disk kommer upp på skrivbordet. Nåja, tack för i dag.

Ludgopelle

Har samma fel på min nya ibook, har ni kommit på vad som orsakade det?

1
Bevaka tråden