Hej!
Hittade följande på Sollentunas film och videoklubbs hemsida, tog mig friheten och kopierade hela texten, men adressen till hemsidan är följande
http://www.geocities.com/Hollywood/Lot/3535/
"Att överföra smalfilm till video - tänkvärt
För närvarande klippt och saxat ur korrespondens
Det finns en hel del sätt att överföra Super8-film på. Ute på stan kan man överföra hos "labb". De kan ha lite varierande kvalite beroende på utrustning och metod. Priset brukar inte alltid peka på hur bra överföringen blir. Här är några metoder:
* filma av från duk eller överföringsram
* synka bild för bild vid kopiering mellan projektor och video
* scanna bild för bild digitalt till dator och därefter generera film
Den sistnämnda torde vara den bästa metoden. Mera professionell utrustning på stan brukar ofta benämnas "Telecine". Här är lite länkar om Telecine och andra utrustningar:
* http://www.homemoviesoncd.com/8mmfilm.htm#telecine%20how
* http://www.moviestuff.tv/8mm_telecine.html
* http://www.8mm.filmshooting.com/
För oss "amatörkopierare" finns det väl främst två metoder - antingen filmar man av med hjälp av smalfilmsöverföringsram (med spegel och lins eller matt plexiglasskiva) eller avfilmning av duk (eller mindre yta).
Vi på klubben har upplevt att bästa resultat rent ljus-/kontrast-/detalj-mässigt verkar vara att projektera av bilden på ett någolunda matt A4-ark (en del rekommenderar något större arkyta - 20-30") och filma av detta med så liten vinkel mellan projektor/ark/kamera som möjligt. Rummet och området runt arket måste förstås vara mörktlagt.
Därpå justerar vi in kameran så att bilden fyller hela sökaren i kameran. Observera att man kan få zooma in lite till om man inte vill riskera att få med några svarta kanter när man kör upp materialet på exempelvis en videoprojektor eller tar in materialet i dator.
Sedan kommer vi till inställningarna på kameran. Självfallet ska man försöka ha kameran placerad på stativ på ett relativt närliggande avstånd till bilden och med god fokus inställd (manuellt inställd redan före ljuset släcks). Slutarautomatik och annat automatiskt krams (exv bildstabilisator/steadyshot) ska också stängas av.
(not: att stänga av steadyshot brukar dessutom ge vinning i upplösning)
Slutligen så kan man diskutera problemen med olika bildhastigheter och vilken vitbalans etcetera som ska användas. Man måste försöka komma fram till bästa inställningen för den aktuella kameran själv. Ställ upp prylarna och koppla kameran till en TV och bedöm kvaliten!
När det gäller skillnaden mellan 18 och 25 (50 interlaced) bilder per sekund (något pulserande ljus) så har vi på klubben inte känt att det har varit ett stort problem. Man kan i vissa fall mixtra med slutarhastigheten (shutterspeed) på kameran och hastigheten (16-20 bilder/sekund) för att hitta en gemensam frekvens.
Kan hända att man, om man upplever det som störande, kan spela in materialet på dator först, därefter beräkna om materialet på något finurligt sätt (med exv frame blending, bättre färger och kontraster, brusreducering etcetera) och slutligen exportera till DV. Där har vi dock inga bra lösningar idag. (Se ovan Telecine-länkar där det även finns speciell utrustning för detta ändamål)
Läs mer om lite erfarenheter på nätet:
http://www.bealecorner.com/trv900/filmtrans.html
(sökord på Google: "how to transfer super-8")
Här är ett utdrag om frekvensskillnaderna:
"8mm film converts well to DV here in PAL land. 18fps footage has to be run at 16 2/3 fps to avoid flicker with a 3 bladed projector, and although this makes the sound track very slightly slow, it's certainly not objectionable. On top of that not many Super8 cameras ran at exactly their marked speeds anyway."
Mer länkar:
http://www.video.com.mx/links/super_8_links.htm
(sökord på Google: +how +"transfer super-8")
"
Min egen erfarenhet är att just det här med pumpande ljus är det största problemet. Tack o lov så går min gamla projektor i fel hastighet så det funkar perfekt
mvh
Conny