Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik! FireWire disk mountar inte.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-15 09:43

Hade strul igår med överföring från min LaCie FW-disk (som jag beskrev i den här tråden ).

Nu vill Mac OSX inte kännas vid disken alls, och mountar den inte. Körde Disc Utilities som sa att "Keys out of order".

Det sjukaste är att detta börjar nu när jag för en gångs skull tänkte bränna en massa back-up skivor.

Hjäääälp.....

Har du Diskwarrior, Drive10 eller liknande så kör de på disken..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-15 10:02

Jo, jag har DiskWarrior.
Funkar detta 100%? Har du testat samma?
(Sorry, men jag lyckades nämligen sabba MER en gång i tiden när jag körde DW)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 10:11

Du har säkert provat en annan firewiresladd? Jag har råkat ut för firewiresladdar som pajjat...

Beror väl förmodligen på hur pass mycket som är fel med disken, men eftersom du inte kommer åt den måste man ju försöka reparera den på något sätt..

De är väl bara att hoppas att de funkar o tuta o köra.. om ingen har andra ideer?

  • Medlem
  • 2003-12-15 10:36

Du kan inte testa den i en annan dator? Kanske plocka ur den ur chassit och sätta den direkt i datorn?

FW-kablar... Min erfarenhet är att skippa kablar med magnetklump på. De verkar strula...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-15 12:24

Tack för förslag. Har nu gjort detta:

1. DiskWarrior: Hittar inte LaCie-disken.
2. OSX Disc Utility: Hittar LaCie. Säger "Keys are out of order". Efter att ha kört "Repair disc" får jag det uppmuntrande: "Disc can not be repaired".
3. Drive 10: Hittar LaCie. Utför reparationer och säger att disken är OK. Men lik förbaskat låser det sig när jag direkt efter "reparationen" försöker dra över filer till hårddisken. I alla fal mountar disken efter "reparationen". Ett litet framsteg.
4. Norton: Hittar ine LaCie.

Har varvat körningar med Drive10 och andra, t.ex. DiskWarrior för att se om den hittar disken efter Drive10 "reparerat" - men icke.

Har tyvärr ingen extra FW kabel att prova med. Skall lämna in den till den lokale Mac-mekaren i eftermiddag..

Tack för idéer!

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 12:45

Att öppna FW-chassit och plocka ur hårddisken för att sedan montera hårddisken internt i din mac låter som en bra ide.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-15 13:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Att öppna FW-chassit och plocka ur hårddisken för att sedan montera hårddisken internt i din mac låter som en bra ide.

Tjaba Cal,

Jo du, det är det som den lokale Mac-meken skall göra, sa han. Jag har varken tid eller ens embryot till kompetensen att greja nåt sånt.

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 13:53

Hejdu!

Då får vi hoppas att det går bättre utan FW-chassit då.

1
Bevaka tråden