Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postscript ifrån Quark 6.0

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-16 08:33

När man skall generera en postscript fil ifrån Quark 6.0 så får den default namnet "Untitled 1" osv. Det önskvärda vore att den fick Quark dokumentets filnamn.

Vi har börjat skriva ut postscript mot en server där Adobe Acrobat Distiller (ja, vi har licenser så det räcker) tar hand om postscripten och distillerar den till PDF. Det blir nu en salig röra på den servern. PDF-filer ersätts eftersom de har samma filnamn och folk har svårt att hitta sina PDF-filer.

Använder man Indesign så skickar den med filnamnet i postscripten och filen får samma namn som original dokumentet. Så fungerade även Quark 4.0 i MacOS 9.

En annan "rolig" sak som Quark 6.0 har för sig är att den inte skickar med fonterna i postscripten. Man måste ha alla fonter på distiller maskinen. Självklart så är detta inte fallet med Indesign.

Jag har försökt maila Quark men dom vill ha 15 dollar per mailfråga, hutlöst! Danskarna har, som vanligt, ingen aning...

Nån som har en lösning på detta, förutom att gå över till Indesign (som jag allvarligt överväger)?

Personligen tycker jag att Quark suger rejält numera. Tyvärr så sitter ett gäng hyper konservativa Quark fanatiker på mitt jobb som anser att Quark är Guds gåva till mänskligheten...

• Medlem
  • Borås
  • 2003-12-16 09:50

Badia har en Xtension som fixar filnamnsproblemet. Kan laddas ner här

1
Bevaka tråden