Ja, jag har testat alla utom Bella-bordet. Jag är inte så lite irriterad över att olika företag försöker sälja videofjärrkontroller som redigeringsjoggar. Det är inte samma sak alls och den där typen av produkter är helt värdelösa i videoredigeringssammanhang. Om man vill lära sig hur man klipper tycker jag att man skall akta sig för såna där prylar. Det är lätt att förstå att dom säljer i drivor för folk som inte vet någonting om klippning tror att det är sånt proffsen sitter med. Dom ser ju nästan lika ut.
Videoredigering är en konsthantverk och många tredjepartslösningar är skapade med det konsthantverkets krav på funktionalitet i åtanke. Det gäller inte dom där små plastfjärrkontrollerna.
När man klipper ihop rörliga bilder är rytmen och timing det som avgör var man "sätter" klippet. För att kunna "sätta" klipp på ett proffsigt sätt måste man kunna stanna filmen omedelbart. I klassiska klippbord och videopultar sker det genom att "ratten" eller "hjulet" smäller till omedelbart stopp. En riktig jog stannas genom att man trycker ned den. Det går inte att göra med de där leksakerna som diskuteras i tråden. På filmklippbord använde man ett grepp som liknar Avids JKL på tangentbordet (finns i FCP också). K stoppar filmen omedelbart. Med den lösningen finns också filmbordens interaktivitet av att rullla framåt och bakåt med omedelbar verkan. Det funkar inte heller tillfredställande med videofjärrkontrollerna. Det känns som dom mest är till för att man ska sitta och rulla i klippet i slowmotion för att hitta den ruta man vill lägga klippet på. Så redigerar man inte film.
Tangentbordet är MYCKET bättre än några av dom där idiotiska lösningarna. Den enda bra användning jag har hittat för dem är att koppla dem till timeline i 3D-program för att kolla av keyframeanimationer.