Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJälp min flickvän kopplaupp på internet

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän har precis fått hem en ibook 800 med os 10.2.8 instalelrat... själv har jag en liknande men med panther installerat... iallafall så är inte nätverksinställningarna lika så jag kan inte hjälpa henne

hon kör genom lokalt nätverk genom uppsala universitet som beamar ut ip automatiskt...iallfall för mig.. i början när hon startade datorn erbjöds hon att klicka i att hon ville köra lokalt nätverk men struntade i det.. nu hittar hon inte internetsanslutningsassistenten som ligger precis där den ska vara i panther (i nätverk) men saknas i 10.2.8

beskriv hur man ska gå tillväga är ni snälla

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 22:44

Det finns såvitt jag vet ingen assistent i 10.2. Dett är lätt att fixa installningarna själv annars.

Gå till Systeminställningar -> Nätverk -> Visa: Ethernet (inbyggt).
Välj DHCP-server i menyn.
Gå till Visa: Nätverksportsinställningar (eller Konfigurationer). Dra Ethernet så att den är ovanför Inbyggt Modem och klicka sen på utför.

det verkade inte fungera... hon försöker stara explorer och skriva in adressen till universitetets startsida (där man loggar in för att nå ut på nätet ) men det står att ett anslutningsfel har inträffat

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 22:55

Be henne ställa in DHCP och kolla så att adressen verkar vettig (kan ta några minuter).
Efter det kan hon ju prova att pinga något på (lokala) nätet…

ingen av oss vet hur man ställer in dhcp.. det brukar tilldelas automatiskt.. inte pingandet heller för den delen jag komemr verkligen inte ihåg att det var något problem.. men så tryckte jag ju i att jag ville ansluta till lokalt nätverk vid installation

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 23:03

Släng in panter på hennes burk då

haha
jaja 10.2.8 klarar väl inte ethernetanslutning till lokalt nätverk då

Ställ in DHCP bara.. du gör det under nätverk, Visa: Ethernet -> TCP/IP. Det är så du ställer in den för kommunikation på det lokala nätverket. Förhoppningsvis behöver du inte göra mer än så.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 23:15

Jodå, 10.2.8 klarar det galant - men om man inte ens hittar i grafiska systeminställningar så är det lite kört…

Självklart klarar systemet/datorn av lokaltnätverk.
Starta om datorn (skall normalt inte behövas). Kolla nätverksinställningarna så att de är enligt Rajjes instruktioner. Kolla att kablarna sitter i. Starta explorer, töm historik och cache. Skriv in adressen till inloggningssidan.

Är lite osäker, men det kan vara så att UpUnet-S låser uppkopplingen till MAC-adresser... i detta fall din, och då blir det ju lite småknepigt. Krävs en NAT i det fallet, eller så delar du ut Internetuppkopplingen via din dator till hennes.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 23:33

En felkälla kan vara att UpUnet-S endast tillåter två datorer per nätverksuttag. Det betyder att om man har kopplat in och använt två andra datorer någon gång på det aktuella nätverksuttaget så är det låst för just dessa datorer. Enda sättet att låsa upp uttaget igen är att kontakte UpUnet-S support.

Något annat som jag märkt vid något enstaka tillfälle är att man kan behöva få ett nytt IP-nr via DHCP. Det gör man i Panther t ex genom att gå in i systeminställningar, nätverk, ethernet, välja manuellt IP, välja verkställ och sedan välja DHCP igen. Datorn tilldelas nu ett nytt IP från UpUnet-S.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Något annat som jag märkt vid något enstaka tillfälle är att man kan behöva få ett nytt IP-nr via DHCP. Det gör man i Panther t ex genom att gå in i systeminställningar, nätverk, ethernet, välja manuellt IP, välja verkställ och sedan välja DHCP igen. Datorn tilldelas nu ett nytt IP från UpUnet-S.

Annars kan man trycka på knappen "Förnya DHCP-tilldelning" i Nätverksinställningar-TCP/IP. Detta om man kör Panther.

verkar inte funka med 10,2,8... tänker ändå lägga in min version av panther på hennes maskin.. fast bara om det är lagligt... har kontaktat upunet som ska fippla lite med sina inst. tack för alla snabba svar

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 08:52

Ofta vid uppkoppling med DHCP måste Windowsdelning vara påslagen. Du hittar detta under Systeminställningar > fildelning > tjänster

Kan det inte vara något så idiotenkelt som att IE är satt i frånkopplat läge? Öppna IE och kolla under Arkiv om alternativet "Arbeta i från kopplat läge" är markerat. Det är lätt hänt att man kommer åt sånt när man fipplar med datorn. Eller dumpa IE för gott och använda Mozilla Firebird eller Safari.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pasp
Ofta vid uppkoppling med DHCP måste Windowsdelning vara påslagen. Du hittar detta under Systeminställningar > fildelning > tjänster

Visste jag inte.
Berätta gärna varför.

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 18:13

Ingen aning, har läst det någonstans. Funkade för mig i alla fall.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-12-23 11:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av pasp

Nej, det är inte sant. Något illasinnat rykte som tyvärr bara spär på mängden tid och strul för nybörjare.

1
Bevaka tråden