Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

internetanslutning nedkopplad?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förlåt en dum fråga men jag lyckas inte ställa om min internetuppkoppling så att den inte kopplar ner mig om datorn står på en längre tid. Detta hände aldrig mig med jaguar. Nu kan jag inte lämna datorn under olika nedladdningar utan måste sitta och vakta så att inte uppkopplingen avslutas.. typ vill du fortfarande vara uppkopplad popup...

• Oregistrerad
  • 2003-12-16 22:01

Det är inte HD:n som går i vila efter en tid?

Nej jag tror inte det, datorn frågar om jag vill fortsätta vara uppkopplad till internet.

Vad har du för inställningar i Inställningar > Nätverk >Visa: Internt modem > PPP > PPP-alternativ? Kan det vara någonting där som kan ändras till det bättre?

• Medlem
  • 2003-12-17 09:09

Vad har du för internetleverantör? Vissa kopplar ner användare vid inaktivitet.

Har glocalnet, nedkopplingen skedde varken i jaguar eller os9.2. Det är inställningarna som på något sätt kopplar ner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 19:46

Ja, det är inställningarnas fel om det kommer upp en sån skylt.

Se mrubensons inlägg för att stänga av funktionen. Kryssa ur "Fråga om nerkoppling efter xx minuter"

Obs, kör adsl via ethernet. vet onte vad som kopplar ner..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 22:47

ADSL!? Då vet jag inte hur det kommer sig att datorn frågar om man vill vara uppkopplad...
Kanske är du uppkopplad via PPP av misstag på något sätt? Nej, antagligen inte förresten...

Visst är det lite av betatestning över den senaste kissekatten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 23:41

Det är inte så att det är ADSL-servern som kopplar bort dig från Internet? Det finns i så fall program som automatiskt håller dig uppkopplad, t ex MacICX och Teliga login slipper. Sök lite på Macnytt efter nyheter om dessa program för att få länkarna till dem.

Det händer inte på tjejens tibook, men på min ibook G4 efter ca: 15 min.. Jag fattar ingenting..

Har du ADSLmodemet kopplat direkt till datorn eller via en "bredbandsdelare"? Eller är det router i modemet och du har en separat switch?

Kolla i så fall också under Inställningar > Nätverk > Visa: Ethernet > PPPoE > PPPoE-alternativ.

Tror det kan fixa till allt. Tac för all hjälp..

1
Bevaka tråden