Du måste nog ge lite tilläggsinformation om hur det inte funkar. Men du kan väl börja med några grundläggande kollar.
- Tänds lysdioden på routerns framsidan för den port som du har satt kabeln i? Lysdioden visar att routern har hittat en aktiv ethernet port i andra änden av kabeln. Kan det ju vara nått så enkelt som en trasig eller glapp Ethernetkabel.
- Har päronens router DHCP aktiverat, annars måste du ställa in fast IP. Jag har t.ex. en DI-604 själv men har stängt av DHCP-servern. Gå in i dina nätverksinställningar och kolla om du får en adress av routern i området 192.168.0.xxx (delnätsmask 255.255.255.0, routeradress 192.168.0.1).
- Vad har du för DNS-servrar angivna? Beror möjligen på vilken ISP man har (jag har dålig koll på det). Jag har Telia och har därför 10.0.0.1 och 10.0.0.2, finns också i dina nätverksinställningar på TCP/IP-fliken.
- Har routern MAC-filter aktiverat? I så fall måste routern uppdateras med ditt MAC-nr. I 604an har man möjlighet att bara tillåta vissa MAC-adresser att nå utanför routern (och vid vilka klockslag). Används t.ex. för att hindra barnen från att sitta på Lunarstorm hela nätterna. Hittar du också på TCP/IP-fliken.
- Några andra konstiga inställningar i routern/brandväggen?
Eller nått som någon annan kan tipsa om.