Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX Server för mindre kontor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Alla pratar ju om hur fint det är med servrar osv idag. Jag undrar om ett mindre kontor på 10 datorer skulle ha nytta av någon serverlösning. Vad jag förstår finns det väll både en mjukvarudel och en hårdvarudel där varje dator startar från en server. Vad är det som gör att man kan använda denna nätverksstart? Är det en vanlig Mac med OSX server installerat eller måste det vara en Xserve?

Mac OS X Server och X serve är olika saker. Den förstnämnda är serveroperativsystemet, medan Xserve är hårdvaran. För att kunna köra serveroperativsystemet behöver du inte ha en Xserve, det går lika bra med en vanlig Mac.

Det finns många fördelar med att köra en server för det lilla företagets lokala nätverk. Brandvägg, filserver, skrivarserver, DHCP, NAT, VPN, Web, FTP är bara några av tjänsterna som kan sättas upp.

/M

Det finns många fördelar med att ha server.

Några exempel är att kunna sköta e-post och dela dokument via en server. Allt handlar om vad ni har för behov.

Ciryon

Låter som du pratar om NetBoot (och ev. NetInstall), och det tycker jag personligen känns väl påkostat för ett litet kontor, men det beror väl också på hur mycket man litar på personalen, om alla har en egen dator eller om folk delar på dem och hur man värderar pengar jämfört med tid.

Har svårt att se att det kan bli någon vinst om man inte ofta har problem med sina installationer och måste göra om dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 23:04

Som några sagt tidigare handlar det mkt om tid, pengar och arbetssätt. Det finns fördelar med att lagar allting på en central, snabb server med stor och säker lagring. Att centralisera tjänster och filer har fördelar och nackdelar som sagt.

Vad gör företaget?

Vad hade ni tänkt göra med servern?

Vi kör en OSX Server på jobbet på en gammal Dual G4/867 vilket prestandamässigt funkar bra. Här hostar den en filserver, mailserver, filmserver (portfolio), databasserver (filermaker) m.m. Detta är tjänsters om flera personer måste jobba med samtidigt och därför har vi löst det på detta sätt.

Skriv mer om vad du vill göra så kan folk här säkert ge superba svar

Hej!!

Tack så mycket för alla bra svar! Jag tror nog tyvärr inte en server skulle löna sig i vårt läge. Vi har inget behov av fil och mailservrar (eftersom får ISP inte tillåter detta) och jag hade tänkt sätta upp en enkel MySQL server på en av arbetsdatorerna för internt bruk. Den enda fördelen jag kan se är att backupen av information skulle ske på ett enklare sätt.

Den enda ekonomiska aspekten jag kan se på det hela är om man kunda använda äldre datorer uppkopplade mot en snabb server för att på detta sättet inte behöva köpa nya moderna datorer hela tiden. Då hade det kanske räckt att köpa en ny server. Men jag antar att det inte funkar på det sättet...

Tack för era svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 00:47

Jo - det beror på hur ni jobbar idag. Så fort flera personer skall ta del av information behövs i regel en central punkt/enhet som delar ut deras tjänster. Sammlade adressregister, dokument m.m. kan spara många arbetsdagar per år…

Men men, det hela beror på vad man gör och hur personer jobbar.

Vi är för övrigt mindre än 10 personer fast på jobbet så...

Om kompetensen finns inom företaget borde väl bara MySQLservern motivera en separat serverburk. Backup är också en bra anledning att ha en server; en vinst jämfört med att göra backuper på varje burk. Det är bara viktigt att servern verkligen används för ALLA filer. Nätverkshastighet och nätverkssäkerhet spelar också in. Det kan kanske göras vinster, men det är fråga om installationer och omlärning av personal också, vilket kostar.

Att använda tunna klienter mot en maffig server går naturligtvis, men det är snarare en praktisk än en ekonomisk vinst.

1
Bevaka tråden