Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöring av skärm

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 21:19

Jag försökte idag rengöra skärmen från den smuts som samlats på den. Speciellt har det blivit som en rand mitt på skärmen från vänster till höger som jag gissar uppkommit genom att skärmen kommit i kontakt med tangengtbordet.

Trots intensivt gnuggande med en mjuk fuktad handduk lyckades jag inte få bort denna rand. Jag misstänker nästan att ytan på skärmen på något sätt blivit repad och att det därmed inte går få bort randen. Är det så, eller har ni några tips på hur man kan rengöra TFT-skärmar på bästa sätt?

Min förra PB 550 fick en rejält hård gnuggning med en mjuk trasa som hade fått skållhett vatten, jag vred ur den maximalt och gjorde nästan våld på skärmen med den varma frotéhanduken - sedan var den som ny. Randen du ser har säkert en hel del fett och damm. Om sedan detta handhavande är tillrådligt är sedan en helt annan sak...

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 23:38

Köpte ett gäng bra rengöringsservetter på Apple Store i Boston för ett tag sedan. De hette iKlear by Klear Screen. Är något slags tvåstegsrengöring, först en rejält fuktig servett, sedan en torr dammfri trasa. Vet inte om de går att köpa över nätet eller någonstans i Sverige.

De fungerar dock suveränt på min PB G4. Fettranden eller vad det nu är från tangentbordet bara löses upp!

Har för mig att enbart vatten inte skall användas på en TFT skärm, vattnet kan tränga in i skärmen och fördärva den. Gör istället en 50/50 blandning med isopropanol (finns att köpa på apoteket) och vatten.

lätt fuktad microfiberduk har jag hört....

1
Bevaka tråden