Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med ett akut problem.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vår tekniker har åkt i väg på julledigt prcis efter att han har ändrat en sak på servern (Mac OS X server 10.2.8). Nu krånglar det en del får oss så jag undrar om jag kan få hjälp av någon vänlig själ med detta säkert enkla problem. Lite julpanik...

Alla på kontoret har varsin mapp som bara de kan läsa och skriva till. Allt väl så långt. Men när någon lägger ned en mapp eller fil från sin dator i någon annans mapp så har ägaren till mappen inte rättigheter till att öppna filen. Antagligen för att rättghetena är fel.

Finns det inget sätt att ändra så att de filer som hamnar i mappen får mappens ägares rättgheter? Eller något annat bra automatiskt sätt? För nog ska detta problem gå att lösa?

Tack på förhand.

Du skriver först att varje användare har varsin mapp som de kan skriva och läsa till. Det borde ju innebära att de inte ska kunna skriva och läsa i andras mappar.

Men sen skriver du att när en användare lägger något i en annan användares mapp så har ägaren till mappen inte rätt att öppna filen. Detta kan mycket väl bero på att filen/mappen som skrivs ner ägs av den som skrivit ner den och inte av mappägaren.

Ett enkelt sätt att lösa detta är att skapa en mapp som alla har skriv, ändrings och läsrättigheter i.

Jag vet vad du är ute efter men det är så här ett "säkert" serversystem fungerar. Gör som Joacim sa. Det enda sättet att få rättigheter att läsa är att logga in och flytta ut de tidigare mapparna till den gemensamma mappen, eller lägga om rättigheterna i den katalogen, eller logga in med admin/lösenord

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 14:46

Sten, Joacim å SockerConny,

Som jag förstår det, så har alla användare på Stens server egna mappar, där de själva har full access, men där andra på kontoret endast har möjlighet att lägga saker i.

Kallas ibland för "Brevlådemapp"...

Denna funktion har länge funnits i AppleShare och finns även i MacOS X-server så vitt jag vet.

Eftersom en dylik mapp ju skall kunna "ta emot" dokument & mappar från andra användare, så kan det ju logiskt sett inte vara så att den rättmätliga ägaren av brevlådemappen inte kan läsa allt som läggs däruti...

Misstänker starkt att det är en inställning för just de personliga mapparnas behörigheter som spökar.

-Torkel

1
Bevaka tråden