Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-R skive förvirring

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu tillsist fått min PB G4 1,25 Ghz. Jag har läst lite om att det är viktigt att använda rätt skiva annars kan läsaren paja. Innebär det att man bara kan bränna DVD-R x2 eller fungerar även andra skivor, exv x4 fast den då bara bränner i x2? Kan den läsa alla DVD-R ?

• Medlem
  • 2003-12-20 01:23

Du kan använda skivor som klarar av att brännas i högre hastighet. Att lasern skulle kunna paja om man använder fel skivor är en nyhet för mej. Den bör kunna läsa alla DVD-R.

Rätt skiva= Rätt hastighet.

Om man bränner en skiva som klarar 12x i en cd-brännare som bränner i 52x så finns det en stor risk att skivan kan splittras i den hastigheten. 1x hastighet är 525 rpm/min och 52x är således 27300 rpm/min och det är en periferihastighet på ca 617km/h.

Jag är osäker på vad det krävs för hastighet på en DVD skiva för att bränna 1x men jag misstänker att det är lite åt det hållet.

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 09:25

Var det inte så att apples dvd-brännare hade problem med snabbare skivor förr, ska inte vara några problem idag vad jag vet.Detta var det nog som menades

xplane!
Är det verkligen så när det gäller skivor? Trodde att det inte gick att bränna skivor snabbare än vad dom var gjorda för. Har aldrig kollat vad det står på en skiva då jag trott att det var så. Slänger jag in en 12x skiva i brännaren så menar du att jag kan bränna den i 24? Trodde den vägrades högre än 12 då?!
Som tex så har jag en brännare som ska klara av att återskriva skivor i 32X hastighet. Fast det står "best" i toast 6.03 så går det inte i några 32 när den skriver. Jag har inga så snabba cd/rw skivor, den jag testat med nu är 4X återskrivning. Varför väljer den 4X om det du säger stämmer när jag vald "best" hastighet?
Kanske är annorlunda med cd(rw och cdr skivor???

Martin

• Medlem
  • 2003-12-20 10:10

Om cd-brännaren varvar upp innan den börjar bränna så kan det problemet uppstå som xplane beskriver. Men att använda skivor som går att bränna i ännu högre hastighet än vad brännaren klarar av är inga problem.

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 10:13

öh, jaha?
Går det att bränna skivor snabbare än dom var gjorda för?? Min rw gör det inte.

Just när det gäller CD/RW skivor så stämmer det att en skiva som är gjord för 12X går inte snabbare oavsett om brännaren stöder en snabbare hastighet. Men när det gäller vanliga CD/R skivor så funkar det att bränna i högre hastighet än vad skivan klarar utav.

Var rädd om er, inget vidare att vara med om när en skiva splittras då flyger det splitter genom rummet...:D

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 02:15

Angående DVD-R-skivor, som tråden ursprungligen handlade om, så har jag inte haft problem med att bränna från finder, dock har jag problem att bränna ned mitt iTunes-biblotek via Backup2. Med Verbatim DVD-R 4x säger den varje gång (provat två gånger) att det blev ett fel efter bränning av första skivan (mitt musikbiblotek kräver 9 DVD-skivor för att backa upp).

ngn som vet varför det specifikt inte fungerar från Backup2?

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 06:30

Har svårt att förstå detta med rotationsproblemet faktiskt.
Det innebär ju tex att om man nu backupar något eller säkerhetskopierar något spel eller vill slänga in en skiva som är några år gammal. Så kan skivan splittras när man slänger in den i en modern dator då det kan vara så att man brännt den på en långsam skiva. Varför varnas det inte för detta någonstans? Varför läser man inte om att folk fått skivsplitter på sig?
Måste ju finnas hur mycket brända skivor som helst som är gjorda för 4x hastigheten, finns det läsare under 24X om man köpt en dator senaste året?

Jag menar om det beror på själva rotationen så måste det ju även gälla vid läsning av skivan, inte bara vid bränning!

Martin

1
Bevaka tråden