- soul8o8
- Medlem ●
- 2003-12-19 17:04
Hej!
(Långt och desperat inlägg..)
Min PowerBook Duo 230
Jag är PC-geek men är hemligt förälskad i Mac så nu har jag plockat upp en skön gammal PB Duo 230. (Jag vill ha den att skriva på för jag kan inte tänka framför en dator som låter, har färgskärm, ser ful ut eller som har internet..)
När jag fick den funkade den fint. Batteriet är förstås heldött så jag körde utan det. Sen gjorde jag nåt superidiotiskt. Först fick jag för mig att jag skulle rensa ut lite grejer ur Systemmappen. Så jag flyttade massa extensions och annat till en annan mapp. Sedan fick för mig att jag skulle stoppa i batteriet ändå och jag gjorde det medan Duon va på...
> poff! <
(den dog)
Nu när jag startar får jag först en glad mac (yey) sen får jag en diskett med ett blinkande frågetecken (booh!) Så jag gjorde vad varje vettig människa hade gjort - jag provade trycka på alla knappar och dra i alla sladdar. Sen startade jag upp med alla startupknappkommandon jag kunde hitta på nätet, com+opt+p+r, shift, d, c, osv. Men ingenting hjälpte.
Efter ett tag hittade jag manualen på nätet till Duon och det stod att frågetecknet kunde betyda att Systemet va skadat. Så jag gav mig ut på jakt för att hitta ett nytt System. Jag fick tag på 7.5.3 från apple.com. Där fanns även en s.k "Network Access Disk" som påstods "will startup any 68k-mac".
Eftersom jag bara har PC annars laddade jag ner WinImage som påstods kunna skriva mac-floppy-images. Så stoppade jag i Network-disken i min Duo och startade den. Disketten spottades ut ganska direkt. Sen kom det där frågetecknet. Jag stoppar in disketten igen och den åker ut. Helvete. WinImage suger säkert fatalt och kan inte skriva riktiga floppys tänkte jag.
Så jag laddade ner Basilisk II (mac emulator) och satte upp en LC III med System 7.5.3 i min PC. Kul. På den funkade Network-disken fint. Erh, jag provade iaf att skriva floppyn från emulatorn. Men den funkade ändå inte på Duon.
Då tänkte jag att Duon kanske inte tar vilken skit som helst. Den kanske måste ha rätt diskett. Så jag hittade den här sidan: bootdisks
Så jag laddade ner allt som inte hade PPC i sig och provade i stort sätt allt men ingen funkade! Alla diskar spottades ut.
Sen hittade jag den här artikeln av en slump: tn93022
Och den stämmer in precis på mig tycker jag. Jag har för mig att Duons HD va 120mb också. Men där säger de att man kan använda nån Norton Emergency Startup Disk eller nåt. Jag har inte kunnat hitta nån sån. Nån som vet var det finns?
Men borde inte de andra startup diskarna som jag provat åtminstone starta upp macen? Känns inte som denna Norton disk skulle göra nån skillnad..
Jag vet inte vad jag ska göra längre!? Finns det något hopp? Nån som vet nåt!?
En grej är att iom att jag köpt den här begagnat har jag inte orginaldiskarna till Duon. Nån som har dessa liggandes nånstans?
Nån som har en Duo över huvud taget? :/
Snälla nån gör så min dator blir bra igen..
/ciao