Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad funkar inte i VPC ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skaffa ny dator på jobbet. Det kommer troligtvis få bli en PC. Men jag har visat alternativet att köra Virtual PC för de få applikationer jag behöver för PC, men de flesta verkar lite skeptiska. Bl.a. leverantörerna av vårt affärssystem säger att det inte verkar så bra. Men det är egentligen bara ett klientprogram som hämtar allt i en databas på server.

Har ni några erfarenheter om saker som inte går i VPC som går på en vanlig PC?

Jag skulle prova att logga in med W2K via domän. Jag angav domän i egenskaper för "Den här datorn" och startade om. Nu kunde jag logga in mot domänen men den verkar fastna på "Läser in persoliga inställningar". Jag väntade typ 10 min utan att något hände. Loggar jag in lokalt så tar det typ 2 sekunder och jag kan sufra via samma nätverk så kontakten finns.....Några tips ??

Jag kör VPC varje dag på jobbet. Jag kör det mesta. Det enda som inte funkar i VPC är program som är skrivna att nyttja processorn direkt, den är ju emulerad.
Exempel på det jag kör - Win 2000 P, SQL Server, IIS, Office 2000, Java + en massa annat.

Jag är ganska säker på att du kan köra det där programmet.

Kan rapportera att efter en hel del testande så är det inget som jag hittat som inte fungerar i VPC.

Problemet jag beskrev tidigare om att logga in på domän är löst. Jag var tvungen att ställa om NetworkSettings i VPC till Virtual Switch annars fick Macen och PCn samma IP vilket inte funkar. Jag provade detta tidigare men det funkade inte, jag hade då glömt att ställa in en DNS adress i Windows.

Tar fortfarande tacksamt emot tips om krångligheter i VPC.

Jag har lyckats övertyga mina chefer om att få köpa en Mac, förutsatt att allt går att lösa med VPC, så nu vill jag ju inte att det skiter sig efter en månads användande. För ett tag sedan tror jag inte att det gått att övertyga dessa Microsoft-fans så fort, men jag tror att Mac OSX imponerar lite på PC-användarna.

Nätverksdelning mac <-> vpc verkar skakig. Eller så är det jag som är för trött..

Aha... en gammal tråd vaknar.

Jag kan så här drygt ett år efter detta meddela att VPC går bra, men faktiskt så använder jag det knappt numera. Det finns ju Remote Desktop Connection och även Citrix för att köra en session på en server. Citrix är kanon och går lika snabbt på Macen som från en PC, eftersom allt lörs på servern.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 11:15

Är det besvärligt att sätta upp Citrixklient till X?
Har stött på lite ovilja till att göra det - så att göra det själv är ett alternativ…

Citrix i X är inte svårare än att ställa in vilken server eller vilken applikation den ska ansluta till.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Citrix i X är inte svårare än att ställa in vilken server eller vilken applikation den ska ansluta till.

Tackar - då skall man bara få dom att släppa dom uppgifterna

Det är inte svårt alls, som patriik säger. Jag kör med IP-adressen och applikationens namn, vilket i mitt fall är desktop. Dvs det är ingen specifik applikation som är publicerad utan hela skrivbordet.

Jag har hört om konstiga webb-login men med klientprogrammet går det utmärkt för mig. Man kan ju köra Citrix med en Nfuse-lösning vilket innebär att man med webbläsaren surfar till applikationen. Men jag tror inte det är kompatibelt med Mac. Någon som testat?

Här är klienten:
http://download2.citrix.com/files/en/products/client/ica/current/macICA_OSX.dmg

1
Bevaka tråden