- sputnik
- Medlem ●
- Stockholm
Med risk för att bli bannad från 99mac på grund av tjat så slänger jag ut detta igen!
Lyckas inte längre skriva ut (efter uppdateringen till 10.3.2) på min 2100:a. Funderar sedan tidigare på rip-lösning, men blir mest rädd när jag läser andra inlägg på området:
Epsons egen Rip...Mac OS 9 only
Birmy PowerRip X...inga lysande recensioner (vad består begränsingarna i?)
Övriga...verkar sjukt ont om rippar som går att köra under X. Jag trodde jag jobbade med grafiska maskiner, i en grafisk bransch - där Apple historiskt varit väldigt starka. Är det en PC som gäller för utskrift? I sådana fall vad och vilken rip?
Best Designer Edition M eller Best Photo Edition beroende på vad du skall ha det till. Prepress till den första och foto eller RGB-prepress till den andra.
---
glömde skriva; till Mac OS X naturligtvis!
Skrevs ursprungligen av sputnik
Den är ju betydligt dyrare än andra rippar (Epson/Birmy). Men den kanske erbjuder något som de andra saknar, eller?
Hype?
Nä, allvarligt talat är den VÄLDIGT seriös med så mycket inställningar att en prepressfanatiker gillar det. Dessutom en licenspeng till Adobe.
IProof:en tyckte jag var rätt bra, men den är bra mycket simplare i uppbyggnaden
Kanske Imageprint vore någonting? Rip för Mac OS X och Windows XP.
Är själv sugen på liteversionen. 4.500 plus moms.
Skrevs ursprungligen av Göran Segeholm
Kanske Imageprint vore någonting?
Den har ju onekligen fått bra recensioner. Det verkar ju dessutom som de kan hjälpa en att kalibrera befintlig utrustning. Något som skulle vara mycket intressant för mig!
Skrevs ursprungligen av tompab
Annars kan du alltid testa Gimp-print om du vill ha en gratis RIP lösning.
Gratis är i och för sig gott, men i detta fall betalar jag hellre och får en fungerande lösning med support bakom. Det här med färger är ju något av en vetenskap!
:rolleyes:
Skrevs ursprungligen av maco
Jag skriver ut finfint på min 2100'a.
Hämta drivisen i Australien....men jag kör iofs fortfarande 10,2,8......
Ska fortsätta med det tills Panthern är tämjd och snäll!
Menar du att du kan skriva ut A3+ med 10.2.8
Jag vet att det fungerar med tidigare systemversion men problemen uppstod i och med 10.2.8.
Skrevs ursprungligen av Micke W
Menar du att du kan skriva ut A3+ med 10.2.8
Jag vet att det fungerar med tidigare systemversion men problemen uppstod i och med 10.2.8.
Ja A3 funkar ..A3+ har jag inte kört på nuvarande system....
iövrigt tickar den på bra.
Kan det vara några tilläggs problem?
Du körde panther va?
Vad säger Epson?
Vad säger Apple?
Om det funkar för mig ska det ju funka för dig med??
Kör 10.3.2, har hämtat de senaste drivisarna från Australien... "utskriftsstapeln" når ca 20% och sedan..Job stopped!
Har inte pratat med vare sig Epson eller Apple, kanske dumt, men jag förväntar mig föga hjälp. Tidigare samtal med Epson (i annat ämne) visade på total oförståelse och ointresse att hjälpa mig med mina problem...
Fruktansvärt många bekymmer med Panther tycker jag....väldigt olikt Apple..
Jag kommer definitivt vänta ett tag innan jag uppgraderar.....man märker väl här på forat när det är dags.
Låter som en vettig idé. Känns dock avlägset att nedgradera till jaguar igen. Oh, well!
Under OS 9 gick det att skapa egna utskiftsstorlekar, vilket var perfekt när man t ex skulle kolla upp kalibreringen inför en 70x100-utskrift. Man bara skappade ett format som t ex 70x10 och fick ut en remsa att kolla mot. Under OSX hittar jag intge denna funktion, och blir lätt irriterad när man får ut en testremsa centrerad på ett ark a la 70x100...??¿¿¿¿¿
Skrevs ursprungligen av sputnik
Gratis är i och för sig gott, men i detta fall betalar jag hellre och får en fungerande lösning med support bakom. Det här med färger är ju något av en vetenskap!
:rolleyes:
Innan du helt avfärdar GIMP Print bara för att det är gratis rekommenderar jag dig dock att ta en titt på det. Det är kraftfullt och har många skruvar att laborera med om man inte vill köra med det som finns förinställt. Läser man på Sourcefroges forum för GIMP Print ser man att det är många som använder GIMP Print + Ghostscript (för själva RIPen) professionellt.
Återigen, (för att än en gång låta som en BW) varför uppgrderar man ett system när man har ett tidigare som fungerar?
Den gamla devisen "if it´s aint broken, don´t fix it"
Jag har bytt på en av mina datorer, sonens. Låter honom ta smällarna (och det är förvånandsvärt få förutom att vi blev tvugna att formattera om hd vid installation av kissekatten - något tillägga störde och orkade inte kolla vilket men misstänker asm)
Tänkte dela av mig av mina erfarenheter kring Epson 2100. Det är en utmärkt skrivare men det finns förvisso några buggar. Men att kasta och köpa Canon istället verkar lite väl drastiskt...
*
A3+ fungerar utmärkt, och funkade för mig även med 10.2.8.
Att ansluta skrivaren med Firewire har aldrig funkat bra på OS X. Det är de de "australiska" drivrutinerna försöker fixa men med blandat resultat. Troligen finns ett fel i skrivarens "firmware" men Epson vill inte riktigt ta i problemet. Sedan jag gav upp den idén och nöjde mig med USB har inga utskrifter nånsin avbrutits. Med 10.3 följde uppdaterade drivrutiner och det är de jag använder med gott resultat.
Efter byte av svart bläck från "photo" till "matte", eller tvärt om, måste man plocka bort skrivaren från skrivarlistan och lägga till den på nytt - systemet fattar inte att skrivaren har förändrats. (Jag gissar att det är lite andra drivisar som används när man bytt svart bläcktyp och att de inte laddas om som de borde.) Observera att Photoshop, i alla fall i version 7, hade en egenhet att spara referenser till vald skrivare för en viss bild. Om man så bytte det svarta bläcket enligt ovan och försökte skriva ut bilden på nytt så kajkade det ur, trots att man plockat bort/lagt till skrivaren på nytt. Photoshop måste stängas ned innan denna manöver.
Om utskriften blir avbruten (t.ex. för att en färg tar slut) kan det hända att skrivaren vägrar skriva ut nåt i fortsättningen. Jag tror det har mer med "print center" att göra än med skrivardrivrutinerna. Lösningen är även här att plocka bort skrivaren från listan och lägga till den på nytt.
Tag för vana att ofta göra en "nozzle check". Det räcker med att ett hål är tilltäppt för att kraftigt försämra utskriften. Och använd inte "high speed" vid utskrift heller.
*
Innan man kalibrerat sin skärm är det meningslöst att hänga upp sig på att utskrifterna inte stämmer med skärmen. Kalibera alltså skärmen först. Sen måste man vänja sig med att det ändå aldrig blir perfekt eftersom skärm och papper fungerar så olika. I slutändan räknas ändå bara hur man uppfattar den färdiga utskriften.
Tycker man sen att Epson-profilerna inte ger bra resultat kan man göra en egen profil eller köpa en bra RIP. ImagePrint är dyr men har fått strålande betyg. Jag själv gjorde en egen profil med hjälp av Kameradoktorn i Stockholm och den ger utmärkta utskrifter.
Även om det finns buggar i mjukvaran så tycker jag ändå att 2100 är en utmärkt skrivare och rekommenderar den gärna till andra. Kanske säljer jag min snart, för den nya A2-skrivaren verkar väldigt lockande!
Brasklapp: jag skriver enbart ut fotografier, inte grafik.
/Per
Skrevs ursprungligen av Goka
Innan du helt avfärdar GIMP Print bara för att det är gratis rekommenderar jag dig dock att ta en titt på det. Det är kraftfullt och har många skruvar att laborera med om man inte vill köra med det som finns förinställt. Läser man på Sourcefroges forum för GIMP Print ser man att det är många som använder GIMP Print + Ghostscript (för själva RIPen) professionellt.
Jag kanske uttryckte mig en smula bryskt, jag avfärdar inte GIMP Print för att det är gratis, jag avfärdar det faktiskt inte alls. MEN det verkar vara en smula "meckigt" (om än kompetent) för min smak. Men jag ska titta närmare på det.
Skrevs ursprungligen av Per Ejeklint
Att ansluta skrivaren med Firewire har aldrig funkat bra på OS X. Det är de de "australiska" drivrutinerna försöker fixa men med blandat resultat. Troligen finns ett fel i skrivarens "firmware" men Epson vill inte riktigt ta i problemet. Sedan jag gav upp den idén och nöjde mig med USB har inga utskrifter nånsin avbrutits. Med 10.3 följde uppdaterade drivrutiner och det är de jag använder med gott resultat.
*
Innan man kalibrerat sin skärm är det meningslöst att hänga upp sig på att utskrifterna inte stämmer med skärmen. Kalibera alltså skärmen först. Sen måste man vänja sig med att det ändå aldrig blir perfekt eftersom skärm och papper fungerar så olika. I slutändan räknas ändå bara hur man uppfattar den färdiga utskriften.
Tycker man sen att Epson-profilerna inte ger bra resultat kan man göra en egen profil eller köpa en bra RIP. ImagePrint är dyr men har fått strålande betyg. Jag själv gjorde en egen profil med hjälp av Kameradoktorn i Stockholm och den ger utmärkta utskrifter.
Även om det finns buggar i mjukvaran så tycker jag ändå att 2100 är en utmärkt skrivare och rekommenderar den gärna till andra. Kanske säljer jag min snart, för den nya A2-skrivaren verkar väldigt lockande!
Brasklapp: jag skriver enbart ut fotografier, inte grafik.
/Per
Rotade fram en USB-kabel och nu fungerar utskrifterna igen kvarstår att kalibrera skärm och eventuellt köpa in en vettig RIP. Och här känns Image Print onekligen som det mest intressanta alternativet just nu, kanske tillsammans med BasICColor. Jag ska försöka kolla på dessa prylar nästa vecka när vardagen är åter.
Skrevs ursprungligen av SockerConny
Återigen, (för att än en gång låta som en BW) varför uppgrderar man ett system när man har ett tidigare som fungerar?
Visst, jag håller med dig. Men jag tillhör kategorin människor som inte kan hålla fingrarna borta - sitter jag inte mitt i en tung produktion så är risken stor att uppgraderingen slängs in - inte sällan med oönskade konsekvenser...
Men min fråga var inte hur jag skulle undvika denna typ av problem utan hur jag skulle lösa det uppkomna problemet - här föreligger en viss skillnad. Men tack för ditt råd, jag ska försöka minnas det nästa gång det kommer en uppdatering