Okej, kanske var lite hård. Alla har sina stunder.
Det jag ville ha sagt är att Apple fortfarande är stora på en av sina "kärnmarknader". Men tappar mycket mark. Övriga tekniker blir bättre och lättare att jobba i. Att jag gnäller beror på att jag jobbar mycket med Quicktime, och vill inte gå över till ett fult Windows gränsnitt.
Det är sorligt att t.e.x Sorenson Video Pro 3.x spelas uppbättre i många fall på VLC än i Quicktime. Sorenson säger att det beror på "Begränsingar i Quicktime" vilket dom inte är ensamma om. Det är inte bra. Bara ett exempel.
Många utvecklare klagar just på att Apple inte vill släppa in dom. Det är inte bra heller för framtiden.
Streaming biten som är en väldigt växande bransch är Apple sorligt efter. Men ändå sitter man kvar och gör det bästa av situationen. Men hur länge? Det måste hända något...
Jag vet inte vilka PC system du har suttit på, men det har hänt en del på de senaste åren.
Att koda en master är i de flesta fall enklare än vad man tror. Oftast så skapas olika settings för olika saker. Så oftast är det in och ut. Typ ett par knapptryckningar. Givetvis med lite pill för högkvalitativa produktioner.
Jag menar inte att man bara skall slänga Quicktime i sjön, utan att det fortfarande är bra på många håll. Men som sagt tycker jag det är bra om vi som jobbar i det låter Apple ta del av våra åsikter, varken sig man berörs av begränsingar eller inte ser att idag är det streaming, och mpeg4 som är efter. Nästa dag kanske det är redigeringen eller något annat.
För sanningen är att efter att pratat med en del i Apples Quicktime team, är att utvecklingen är inte direkt går i ett snabbt tempo, och verkar i många delar vara nästan nerlaggt. Det mesta är lapptäcken. Ungefär som klassiska MacOS var. Bra, funktionellt och enkelt, kom lite coola features då och då. Men inte i ett längre perspektiv.
http://www.apple.com/quicktime/products/contactqt.html
Om ni från Popwire eller BitVice kunde kommentera skulle det vara trevligt, eftersom ni har mer insyn i själva "Quicktime" bygget så att säga.