Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel hjälp

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan man få detta rätt på nått sätt???

en kolumn för företagsnamn, ett för adress, ett för osv osv....

varje adress ser ut att använda 4 rader och följs av två tomma

Om alla adresserna följer samma mönster (dvs EN tom rad efter gatuadressen och TVÅ tomma rader efter varje adress) så borde det här funka:

Spara filen som en textfil
Öppna textfilen i Word
Med Sök/Ersätt byter du ut alla radbrytningar mot semikolon.
Sedan byter du alla tredubbla semikolon mot EN radbrytning.
Sedan byter du alla dubbla semikolon mot ETT semikolon.
Spara.
Öppna filen igen i Excel.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 10:59

eller oxå ett macro där man stegar ner och raderar rader - fast då vill det f*n till att det är regelbundet och att man inte startar fel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-22 11:13

Om det inte är alltför många så kan du:
1. Markera hela adressen (4 rader)
2. Kopiera
3. Gå till ett annat blad eller arbetsbok
4. Ställ markören på nästa tomma rad
5. Välj Redigera->Klistra in special.
6. Markera Transponera och klicka OK.
7. Repetera

Annars är det nog Jespers konvertering eller Pärs makro som gäller.

ok, det löste sig. tack för responsen...

jespers lösning var närmast sanningen...

macro kan jag inte....

Märkligt, Excel har tio tusen ett hundra miljoner nio tusen miljarder funktioner (nästan) men ingen funktion som fixar såna här enkla saker. Då måste man ta till BBEdit eller liknande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Märkligt, Excel har tio tusen ett hundra miljoner nio tusen miljarder funktioner (nästan) men ingen funktion som fixar såna här enkla saker. Då måste man ta till BBEdit eller liknande.

Håller med, men ändå bättre om kunderna kunde skicka rättformaterade dokument.

PS. Det var inga blankrader heller, fullt med mellanslag

MODERATOR: Vi kan stänga denna tråd för min del.

MVH: Excelkungen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-23 12:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
Håller med, men ändå bättre om kunderna kunde skicka rättformaterade dokument.

PS. Det var inga blankrader heller, fullt med mellanslag

Jag tror inte att du ska skylla på kunden i det här fallet. Det är nog du som missat det uppenbara. Kunden har skickat över en fil med fasta kolumnbredder, dvs. att alla poster har lika många tecken i respektive fält. För att det ska bli lika många tecken i varje fält fyller man ut med blanksteg/mellanslag.
Excel har utmärkta funktioner för att importera den typen av filer.

skyller inte på kunden, dom har alltid rätt.

show me that function....

PS. OpenOffice regerar

1
Bevaka tråden