Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge mig tips för massinscannring av dia

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-23 10:10

Någon därute som har några bra tips på dia och neg scannring?

Jag tänkte använda en stor del av julhelgen till att börja scannra in mina gamla dior (mestadels Kodakchrome) och neg (mestadels hårt pressade Tri-X). Det är någonstans mellan 5.000 och 10.000 stycken tror jag.

För detta har jag skaffat en Minolta Dimage 5400. Några tips på hur jag ska genomföra detta projekt utan att känna att man gjort nåt fel när man scannrat hälften? Filstorlekar, inställningar, format, färgrymder och allt annat som man måste hålla reda på.

Alla tips välkomna!!!

Det beror ju på hur du tror att du kommer använda bilderna i framtiden.
LZW-TIFF är det bra format att spara i. JPEG med högsta kvalitet funkar också, även om all JPEG-komprimering är mer eller mindre förstörande. Om du kan skanna med 48-bitar i färg och 16-bitar i gråskala sså är det rätt bra också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-23 12:45

med tanke på att du skall scanna Kodakcrome och pressade sv/v neg
så lägg dom i jpg med minsta kompression och högsta upplösning.dvs level 12. Att använda komprimerad tif är ej att rek. Långsam fil att få upp. Tar onödigt med plats.
Du kommer inte få något enastående resultat pga att Kodakcrome är en kontrastrik och tuff film med stort dynamiskt omfång att scanna även för en prof trummscanner.
Negen är pressade och därför inte ultimata vad det gäller tonomfång.
Med tanke på detta är jpg att föredra.
Scanna in max upplösning.
EX: pressens bild rekommenderar att alla bilder som ligger i deras bildbank sparas i jpg level 12. 20 x 30 cm 300 ppi eller större.

Din scanner genererar en inbyggd profil, som ej kan bytas, arbeta i Adobe RGB i ditt bildbeh. program..och i 12 eller 16 bitar med scannern, (detta kan förefalla lite onödigt eftersom du har de filmer du har)

Senast redigerat 2003-12-23 13:29
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-23 13:00

och till dig som skall scanna dessa mängder bilder.
Köp Vuescan www.hamrick.com 40 usd
detta scanner program har bättre förutsättningar att klara Kodakcrome
än medskickade Minolta programmet.
får du problem, maila så skall jag hjälpa dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-23 22:25

Tack för de tipsen! Precis vad jag behövde!!! Ska damma av min gamla Vuescan-licens och se vad det programmet kan göra.

Jag tänkte mig mellanlagra bilderna i tiff för att sedan rensa dem lite innan jag sparar ned dem i arkivet. Några tips där? Tycker tex att kornet blir väldigt framträdande.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 23:49

hej miri du talar om vuescan
hur är detta program jämfört med Silverfast AI som jag använder tillsammans med en Microtek x12 USB
undrar
peter09

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-24 10:27

Silverfast är det bästa program om man vet vad man skall göra. Från början tänkt som snabbt, men kompetent program där alla inställningar görs och inget efterarbete med något annat program behövs göras.Massor med korrigeringsalternativ, färghjul, ändring av mättnad mm.mm . Vuescan har en mycket bra automatik inbyggd, med analys av vitpunkt, svartpunkt och gråpunkt för att underlätta scanningen. Dessutom klipper inte detta program histogrammet, vilket medför mjukare bilder som senare korrigeras i PS efter önskemål.
När jag scannade som mest använde jag Silverfast, Binuscan samt Vuescan.
Med tiden utv Vuescan till ett allt bättre program med profilhantering, färgrymdshantering , rep och damm borttagning, så detta program är vad jag använder idag vid de få tillfällen jag använder någon av mina scannrar.

Senast redigerat 2003-12-24 10:39
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-24 10:58

Tillägg till ovan- lite historik
Vuescan var det första scanner programmet som fungerade med OSX när detta kom. Ed Hamrick som först skrev det till pc sedan till OS9 fick att fantastiskt gensvar av alla Mac användare runt om i världen genom att släppa ett fungerande program till OSX, samt att han de senaste 2 åren tjänat mer pengar på Vuescan OSX än PC varianten.
Ed Hamrick är den enda scanner programskrivare som lyssnar på användarens förslag till förbättringar, därav av de många uppdateringar som kommer ut.
Här har inga andra tillverkare av program något liknande att erbjuda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 21:15

Sådärja! Då har jag satt igång! Börjar med diorna, eftersom neggen verkar vara svårare att få bra. Detta är de inställningar i Vuescan som jag kör Kodakchromen med:

- 48 bitars färgdjup vid inläsningen
- sparar som 16 bitars 5400 dpi tiff
- kör 3 "samples"
- filter "restore colors"

En annan sak som jag undrar över... Filmens beteckningar, ex "EN 100 5039" och "ED 200 5076" etc, står ju för filmtyp. Finns det någon bra översikt någonstans för att se vad det är för filmer? Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 21:23

Hittade det på Hamricks sida...

Edit: hmmm bara för färgneg... finns det en sida för dia och svart/vit tro?

Senast redigerat 2003-12-28 21:45

Du kommer att bli tokig om du ska sitta och scanna alla dessa neg och dior.
Skicka in rubbet till Crimson, till exempel och be dem att scanna in rubbet på Pro Photo CD, du kan säkert komma överens om ett bra pris eftersom det är så mycket bilder och om de får lite tid på sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 22:13

Jag säger då det... Dagens ungdom! Ingen känsla för julpyssel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-28 23:18

Filter restore colors behöver du endast använda om diorna har börjat blekna. Ta bort den om diorna är ok, tar längre tid att scanna en bild med filtret på.
Välj Adobe RGB färgrymd i programmet.
Justera svartpunkt resp vitpunkt inställningarna genom att titta på histogrammet i preview eller scanna rakt av. Vuescan klipper inte högdagrar eller skuggor som andra program kan göra. Vill du ändra svartpunk och vit punkt manuelt efter histogrammet, gå in under color och förskut dessa parametrar blackpoint och whitepoint, du ser på histogrammet när du börjar närma dig ytterlägena vad scannern förmår att återge.. På detta sätt får du en ngt kontrastrikare bild från början.
Med svårare bilder, växla mellan autonivåer, eller white balance för att se vilket som passar bilden bäst.Har du porträtt och hudtoner kan du använda (Portrait )inställningen. Använd PS som default program i Vuescan ,och bilden öppnas i aut. i PS.för vidare bearbetning.

En scanning räcker oftast, visserligen får du mindre brus i skuggorna om du scannar bilden flera gånger men tar rejält med tid
Vad det gäller sv/v negen välj Tmax 400 som ref inställning eller testa och prova dig fram , även med med tätheten.
Betckningarna du nämde är troligen Kodaks Dia film, Kodak Elite Chrome 200 ED och så vidare.
Good luck

Senast redigerat 2003-12-28 23:51
1
Bevaka tråden