Så här ligger det till efter mina egna erfarenheter:
Nej, ett PCI-ATA-kort för s.k. pc-maskiner passar inte i en Mac-dator. Det behövs annan firmware som passar Mac. Därför är Mac-specifika kort dyrare; Mac är en mindre marknad helt enkelt.
Vad beträffar de Sonnet- och Acard-kort som är vanligast (från Macoteket) för Mac-datorer så gäller att de i princip passar alla PCI-macar.
Jag har ett Sonnet ATA66 i min gråa Power Mac G3. Kortet har jag även haft i en Power Mac 7600. Helt problemfritt med hårddiskar!
För CD-enheter, och i synnerhet brännare, så ska de egentligen inte fungera med 66-kort. Men efter lite mejlande till Sonnet så sa de att åtminstone deras nyare ATA100- och ATA133-kort fungerar bättre med brännare.
Jag känner till några signaturer på andra Mac-forum som har ATA-kort och helt fungerande brännare. Själv fick jag bara en enda brännare (LG 8240) att fungera med mitt kort samt även med Itunes, men tyvärr gav den ett slags LP-knasterliknande missljud när man rippade musik och det är ju inte så stor vits då. Alla andra brännare jag testat har inte fungerat att bränna till, men de har nästan uteslutande alltid fungerat som CD-läsare.