Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fonter och Microsoft v.X!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-17 17:42

Försöker lista ut vart typsnitten som man bara ser
i Office v.X ligger någonstans så man kan stänga av dom.
Typsnitten som jag inte kan hitta vart dom ligger, eller hur dom dyker upp heter bla:
Courier CE
Geneva CE
Helvetica CE
Monaco CE
Times CE

CE trodde jag först stog för Classic Enviroment
men lite efterforskningar så tror jag mera på Central European.
Känns som om dessa kanske inte kommer från MS?!.

Men kollar jag i Suitcase så har jag bara en variant av tex Courier och det är den som ligger i systemet.
Har numera slängt ut hela Classic.
Har letat i Office programmapp, som är Office v.X Svensk med alla patchar.
Har kollat om dessa finns i någon Applications Support mapp.
Jag har ingen skrivare kopplad till datorn.
Det verkar som om Office själv visar dessa typsnitt beroende på om
jag lägger till dom i systemet eller ej, men varför vill den visa dubletter?
Dvs en som heter Courier och en Courier CE.
Dessa typsnitt syns inte i några andra program, är det inte
typiskt MS? Hur tar jag bort/stänger av dessa?
Någon?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-18 00:17

CE typsnitt installeras vid OSX installation. Det är alltså Apples typsnitt och ej MS.
De hör till x-tra language pack och täcker som du själv har listat ut Centraleuropeiska språken såsom Polska, Tjeckiska osv.
Courier CE och Courier är två skilda typsnitt, inga dubletter alltså.
Du hittar de i antingen: >din hårddisk>bibliotek>fonts
eller
>System>bibliotek>fonts
eller
User>bibliotek>fonts.

Använder du inga av de språken då kan du slänga de.

• Medlem
  • 2003-03-18 14:25

jag har inga fonter i
>din hårddisk>bibliotek>fonts

User>bibliotek>fonts.
bara
>System>bibliotek>fonts
och det är där jag försöker rensa, och alla program
följer den standarden genom att vad jag har i system/library/fonts är vad jag ser i fontmenyerna tex Textedit.

Och självklart visar Adobeprogrammen några extra fonter som ligger i Applications support.

Så jag har koll, men när jag tittar i MS fontlista
ja då har det dykt upp dubbleter av Courier mm,
med Ce efter.

Jag har inte installerat några extra språk, fonter.
Utan försöker göra tvärtom, ta bort allt krafs.
Och det går ju bra utom i MS Office, varför ?
Kan det vara så att den Courier som ligger i systemet
har två delar som visar sig eller?

Nej några andra ideér!?

"försöker lista ut..." är det inte bara att du söker på "CE" på dina partitioner?

Har du någon mapp som heter Fonts inne i Office-mappen?
Jag hade en sådan. När jag tog bort den så försvann en massa strul jag haft med Suitcase/Word

Har du även tittat i typsnittsmappen i Systemmappen som hör till Classic? Dessa typsnitt är även synliga för OS X programmen.

Sådana där CE stilarna såg jag även att programmet ReadIris (OCR-program) la in när jag testade det programmet. Fick städa som bara sjuttsingen i fontmapparna.

• Medlem
  • 2003-03-18 16:47

jag har ju ingen Classic, ej heller några partitioner!
Likadant är det på jobbet, har provat att sökt efter dessa på namn med. Men min känsla är att MS på något sätt "delar" på fonterna, säg att jag lägger till Courier så dyker den upp i Fontlistan OCH Courier CE, och självklart tvärtom när jag tar bort fonten.

Är det ingen som se dessa fonter mer än jag, uppstår problemet för att jag försöker minimera alla typsnitt eller?

Tror jag kom på nu hur det funkar - i alla fall till viss del.

Inne i Suitcase så ser fonten Courier.dfont ut som en typsnittsväska, inte som en enstaka font. När jag öppnar väskan inne i Suitcase så ligger där 3 st fonter - Courier, Courier bold och Courier CE. Det går alltså inte att se dessa i Finder. Typsnittsväskan uppträder inte som ett paket eller "package".

Sökning i Finder ger inga träffar inuti typsnittsväskor. Det gjorde det inte i OS 9 heller.

Så varför är då dina CE-fonter synliga när inte mina är det?

Där har jag inget bra svar men misstänker de landsspecifika systeminställningarna. Det verkar som att systemet aktiverar fonten "vid behov". Jag kör engelskt system inställt för svenska förhållanden och ser som sagt inga CE fonter.

Eftersom det är Office du pekar på som syndabock så kanske Office är inställt på att använda något CE-språk som default?

Jag sitter aldrig och jobbar i Word. Har det bara för att vara lite mer kompatibel med PC-världen. Därför är jag sällan eller aldrig uppe och far runt i typsnittsmenyerna i Word.

Nu när jag tittar så ser jag ju att jag har de där CE-fonterna aktiva i min Word också...

• Medlem
  • 2003-03-18 20:28

ahh, intressant upptäckt, jag kör med Mac OS X inställt på svenska rakt igenom, men det verkar inte göra någon skillnad, eftersom du med ser dom.

Jag använder inte heller Office allt för mycket, men irreterande att se dessa fonter! =/

När man inte ser dom någon annanstans.
Jag installerade om nytt system senast i Lördags så
systemet är det inge fel på..

Ska nu grotta mig ner i fonten/Office och se vad jag kan åstakomma..

I OS 9 hade man ju dubbelklickat typsnittsväskan och städat bort ej önskade stilar. Det går ju inte i OS X och jag är lite osäker på hur OS 9 uppfattar en dfont.

Det kanske finns något typsnittsverktyg till OS X som kan städa? Meddela om du hittar något bra.

1
Bevaka tråden