Igår rippade jag en DVD till hårddisken på en iMac (G4) och tittade sedan på den utan problem på min gamla TiBook (G4 500) som jag kopplat till iMacen via 100Mbit Ethernet.
Med Airport Extreme har du i bästa fall ca. hälften (54Mbps) av den bandbredd jag hade igår men jag tror att det borde fungera ändå. En snabb sökning på datahastigheter för DVD-videoströmmar säger att de som mest sprutar ur sig data i 9,8 Mbps [se 1="1" nedan]. A.E. borde alltså vara tillräckligt för att titta på dvd trådlöst. Men med klassiska Airport (11Mbps i bästa fall) så spelar du på gränsen och radiolänken kommer kanske inte att hinna med att skyffla över filmen till iBooken snabbt nog, särskilt inte när du ska sända radiovågorna genom en vägg från det angränsande rummet.
Om den gamla iBooken klarar av att visa filmen ok, men inte hinner att tanka ned den p.g.a. att Airport är för långsamt så är ju en lösning att du mellanlagrar filmen på iBookens interna hårddisk innan du tittar på dem. Men då försvinner kanske tjusningen med att ha en video-jukebox stående i det andra rummet.
[1]: http://www.digvid.info/media/dvd.php
P.S.
Snyggt namn du har förresten.