- Michael Nord
- Medlem ●
- Malmö
- 2003-12-22 19:41
Jag köpte en DI-624+ häromdagen för att kunna köra trådlöst hemma med min Powerbook. 624:an kör med 811.22g, dvs den standard som Apple kallar Airport Extreme. Mina erfarenheter följer här:
Sedan tidigare hade jag en DI-704, så den och modemet från Telia (Alcatel Speedtouch) kopplades ur och lämnades en timme. Jag kopplade in 624:an (vilken levereras med en (1) antenn, vill minnas att någon här på forumet frågat om det) och startade upp web-sidorna för admin-gränssnittet. Inte nog med att gränssnittet är rysligt fult, det är dessutom ganska rörigt och ologiskt uppbyggt. En wizard finns som ska hjälpa en med de grundläggande inställningarna så den körde jag igenom. Inte mycket att orda om där, men inte fick jag någon IP-adress från Telia...:rolleyes:
Efter att ha röjt runt lite bland inställningarna tvingas jag inse att något IP blir det inte. Jag hinner i alla fall konstatera att LAN:et (mitt nätverk bakom routern alltså) funkar fint. WiFi-funktionaliteten likaså. Jag har inget att jämföra med eftersom jag aldrig kört Airport förut, men med routern på ovanvåningen och jag på nedanvåningen (stenhus och Powerbook 15" alu som ju inte är känd för optimal mottagning) fick jag tre pinnar av fyra i statusvisaren i menyraden. Att kopiera filer var påtagligt långsammare än med kabel förstås, men fullt uthärdligt (status sjönk till en pinne medan kopieringen pågick). Jag körde både krypterat och okrypterat, och kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad.
Att vara utan tillgång till nätet utanför huset var dock mindre kul, så jag kopplade in den gamla routern för att testa så att det inte var något hos Telia som gett sig. Fick IP direkt... Kopplar ur allt och väntar en timme igen...
Nytt försök: 624:an har tre olika MAC-adresser (nätverkskortets ID), en till Airport, en till LAN och en till WAN, så jag stängde av Wireless-kortet för att utesluta att det var det som spökade när jag skulle hämta IP från Telias server. Ingen framgång.
För att hålla humöret uppe petade jag lite med de andra inställningarna i burken. Bland annat testade jag att konfigurera DHCP-servern så att vissa burkar får fast IP-adress, medan resten får dynamiska adress tilldelad. Det funkade, men var lite vingligt. Ibland syntes de fasta adresserna i listan, ibland inte. En annan underlighet jag la märke till var att datumet i routern (används till loggarna bland annat) återställdes till default varje gång routern startade om (och det blir ofta när man ändrar inställningar). Till slut drog jag slutsatsen att det var något seriöst fel på den här routern och kopplade in den gamla igen.
Idag kontaktade jag Dlinks support, och fick då beskedet att det är ett känt problem (för dem i alla fall ) att det inte funkar något vidare med 624:an och Alcatel-modem. Dlink har tagit fram en egen kabel att koppla mellan modemet och routern som ska avhjälpa det hela. Den kan jag se fram emot att få med Posten någon gång efter helgerna...
Med tanke på hur många Telia-kunder med Alcatel-modem det finns kan man tycka att det här borde inträffa tillräckligt ofta för att motivera dem att skicka med en funkade kabel med en gång. Killen på supporten sa att "Alcatel inte brydde sig om det här problemet" så de fick fixade det själv. Inte så konstigt, tycker jag, eftersom alla andra Dlink-routers funkar så är det uppenbarligen inte Alcatels fel... Han kunde inte heller förklara hur deras "specialkabel" var kopplad. Hade han kunnat det hade jag kunnat sätta ihop en själv och kanske ha det hela igång nu. Eller kanske inte, eftersom min router verkar underlig (Dlink skulle skicka en ny router till mig också), men i alla fall...:cool:
Hur som helst, funderar du på att köpa en 624:an kan det vara värt att veta i förväg att det kan bli strul. Slipper du kabelproblemet finns det alla förutsättningar för att 624:an ska bli en trevlig erfarenhet (när du gjort alla inställningar och slipper se web-gränssnittet mer ). Prestanda verkar bra, och det finns tillräckligt med inställningsmöjligheter för att täcka de flesta användares behov.
Om det är någon som har fått en kabel från Dlink så skriv gärna och berätta hur den är kopplad.