- macswede
- Medlem ●
Vid import från en digitalkamera till iPhoto försvann hela importbatchen om 105 bilder. Idiot som jag var hade jag ikryssat "radera från kameran efter import". Efter importen raderade också iPhoto bilderna från kameran, men bilderna dök aldrig upp i iPhoto. en ny mapp (iPhoto Library/2003/12/29) skapades men den är tom. Där borde bilderna hamna, men synes inte ha gjort det. Kanske finns de där utan att synas? Hur skall jag göra för att ta reda på mina bilder? Jag har sökt på hela datorn med filsökning men får inte upp dem när jag söker på pict0186 som den första försvunna bilden borde namngivits som och ej heller om jag söker på .jpg.
Kannågon förbarma sig över mig och ge mig råd om hur jag skall finna mina försvunna bilder. Tack på förhand!
Skrevs ursprungligen av Rajje
Använd Cocktail för att visa osynliga filer. Titta sen i den tomma mappen om bilderna finns där.
Vad är cocktail? Om bilderna finns där men är osynliga, borde jag då inte vid "visa info" på mappen se att den väger ngt. Som det nu är väger den bara 600 kB som stämmer med den enda bild som ligger där efter det att jag testade med en ny bild och ny import?
Filerna har inte importerats. Efter vad jag hört är iPhoto akkut buggigt och kan misslyckas med att importera bilder, men märker inte att den missat och raderar från kameran i alla fall. Jag har inte använt iPhoto sedan jag hörde om det.
Jag tror frågan är om det går att av-radera raderade filer på ett minneskort, för på hårddisken lär du inte hitta något.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Filerna har inte importerats. Efter vad jag hört är iPhoto akkut buggigt och kan misslyckas med att importera bilder, men märker inte att den missat och raderar från kameran i alla fall. Jag har inte använt iPhoto sedan jag hörde om det.
Jag tror frågan är om det går att av-radera raderade filer på ett minneskort, för på hårddisken lär du inte hitta något.
Jag har hört att PC-Nissarna kan hämta tillbaka raderade filer från minneskort med Norton för PC-junk.
Skrevs ursprungligen av Nurell
Om det är Panther han har så är det bättre med den vanliga filsökningen än med Sherlock.
iPhoto funkar inget vidare. Håller man på mycket med bilder är iView Media Pro mycket bättre.
Har sökt efter filer "skapade idag" och får inte upp något den vägen. Det verkar mao vara kört. F***ing iPhoto. Jag har tänkt byta till iView men tänkte stanna med iPhoto tills efter MacWorld SF för att se om iP uppdaterades då.
Har du ngn mer info om att återvinna bilderna från minneskortet så är det uppskattat.
MVH/macswede
använd photo rescue
http://www.datarescue.com/photorescue/
lägg undan ditt kort med bilder, ta ner detta program. följ anvisningarna.
Detta program har räddat flertal pajade cf-kort för mig. Ditt filträd är raderat och återbyggs, all data, dvs bilder räddas om du inte fortsätter att använda kortet,
Programmet är en guldgruva och rekommenderas till alla som har digitalkamera och tagit värdefulla bilder
Skrevs ursprungligen av miri
använd photo rescue
Detta program har räddat flertal pajade cf-kort för mig. Filträdet är raderat och återbyggs, all data kan räddas om du inte fortsätter att använda kortet
Testade givetvis att ta en bild till med samma kort och importerade den. Då funkade GIVETVIS iPhoto som det skulle. Har jag därmed också sabbat möjligheten att rädda bilderna från minneskortet helt och hållet eller bara avseende den info som därmed blivit överskriven?
använd photo rescue
Detta program har räddat flertal pajade cf-kort för mig. Filträdet är raderat och återbyggs, all data kan räddas om du inte fortsätter att använda kortet
Behöver jag en minneskortsläsare eller kan jag köra direkt från kameran?
Tack allihop för hjälpen!
använd photo rescue
Så hette det ja!!! Satt och funderade på det länge. Det jag hittade var:
http://www.lc-tech.com/photorecovery.asp
Skrevs ursprungligen av Nurell
Om det är Panther han har så är det bättre med den vanliga filsökningen än med Sherlock.
iPhoto funkar inget vidare. Håller man på mycket med bilder är iView Media Pro mycket bättre.
jag blandar ihop begreppen. Äpple+F menar jag. Vad blir det?
svar nej, programmet tar fram alla bilder och givetvis den sista du provade kortet med
Hmm tror jag var otydlig. Efter hela den misslyckade importen tog jag ytterligare ett kort på samma minneskort. Jag antar att det skrivit över åtminstone någon info, kanske de första av de raderade bilderna. Jag får helt enkelt testa och se.
Hursomhelst, kan jag köra programmet med kameran monterad tilldatorn, eller måste jag ha en minneskortsläsare?
Inga mer bilder, du kommer bli förvånad över hur mycket info som kommer ut med detta program.
Jag köpte mitt över internet, kostade motsvarande 360:- men har räddat jobb värda 100 falt detta belopp
Ha is i magen och dina bilder är räddade
Skrevs ursprungligen av Rickard A
Han behöver väl en licens också? Det enda man kan göra är att se om det finns några kort att rädda. Men för att rädd dem måste man betala för programmet.
29 $ känns överkommligt. Det värsta är att jag behöver en minneskortläsare oxå. Har ännu inte kollat vad sådana går löst på. Jag som trodde att digitala bilder skulle bli billigare än vanliga
Inga mer bilder, du kommer bli förvånad över hur mycket info som kommer ut med detta program.
Märkte just det. Det hittade bilder från april i år. Och då har ändå jag fyllt och formaterat om kortet massa ggr efter det.
med dagens sänkning av dollarn blir det
211 SEK för photorescue
låna en firewireläsare eller usb läsare av någon och ta bort inställningen att datorn skall radera bilderna från kortet.
ALL formatering skall ske med KAMERAN på så sätt slipper du just detta misstag.
CF-kort eller andra kort kan strula på flertal sätt. fel vid nerläsning i kameran eller till dator, skadade sektorer,
filträd som plötsligt ballar ur. detta program har klarat ett flertal räddningar av jobb, bla bilder från Thailand. Hur kul tror du jag hade första gången när bilderna inte kom upp som de brukade från ett av korten. Kallsvettig och urförbannad tills jag hittade detta program som nu är förbättrat och klarar större datamängder än förr. Alltså is i magen, bilderna finns där. även efter en ny formatering i kameran, korten blankas inte som vid en grundformatering utan filstrukturen skrivs över, men bilderna finns kvar så länge inte kortet skrivs över med nya bilder.
Och ett sista råd , använd aldrig Norton eller liknande program på korten, det är inte programmen avsedda för.
På photorescue hemsida finns även Card wiper.
Har man ett kort som krånglar , och har räddat informationen med Photorescue, kan man "blanka" kortet fullständigt med Card Wiper
dvs ta bort all info, och eventuella fel på kortet försvinner därmed.
Men OBS all tidigare information är borta för alltid
Hjälp! Jag har ett liknande problem fast värre...
Jag valde i bildinsamling, radera efter import. Jag gjorde detta och nu så är min iphone 4 tom på bilder och de finns inte att hitta i iphoto eller någon annan stans i datorn. Jag försökte stänga av iphoto men då sa den att den fortfarande importerar. Detta började jag med för 6,5 timme sedan.... Är mina bilder borta för gott??????? Hjälp!