Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med Macotekets IDE-diskar?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min hårddisk på min blåa iMac jag köpte för 1,5 år sedan har pajat. Hittade billig IDE-hårddisk på Macoteket som passade min plånbok. Jag går in dagen efter på samma sida för att beställa den. Döm om min förvåning då denna text dykt upp över natten:

Citat:

OBS! Dessa hårddiskar fungerar enbart i PowerMac G4 pga den nya UltraATA standarden.
För att kunna använda dessa hårddiskar i äldre maskiner krävs ett Sonnet Tempo / Acard ATA66 IDE PCI-kort eller för maximal prestanda det nya ATA133 PCI-kortet från Acard.

Betyder detta att dom inte fungerar i min iMac G3:a?

Låter underligt - i normala fall går ju IDE-diskar att köra i UDMA/33-hastighet, även om de klarar upp till 66 eller 100. Fast om det är nåt special för bärbara datorer låter jag vara osagt.

I de blåvita g3 :orna så är det då kört ifall du inte har ett ATA-100 kort. Tyvärr.

Dessa hårddiskar fungerar enbart i PowerMac G4 pga den nya UltraATA standarden.

Detta är ju ett direkt felaktigt påstående! Har kört med några av de diskar som Macoteket säljer, i både iMac och PowerMac G3 (beige).
Blåvita G3orna kanske inte klarar dessa diskar, utan kort, men att de endast skulle fungera i PowerMac G4 stämmer inte.

[ 16-01-2002: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Är du säker på att det är hårddisken som pajat?

Hur som helst så fungerar min iMac 400 DV alldeles utmärkt utan det kortet de pratar om där. Kör en Seagate Barracuda IV. Så jag tror nog att du kan prova utan. Kolla med andra återförsäljare och hör vad de säger för säkerhets skull.

Jo jag glömde ju att det finns en sträng om byte av hårddisk på iMac i , där finns också tips på billiga och bra hårddiskar.
http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=14&t=000106

Tack så mycket för alla fina tips. Detta var mitt första inlägg på 99mac.com och responsen var över förväntan!

Jo jag undrade oxå lite över det där som stod där, skulle köpt ny hd innan jul, men det blev knappast genom macoteket.

Det som står på macotekets sida ang. ATA diskar stämmer till 100%
Om ni inte tror mig så kolla upp "Data curruption" på macfixit.com och xlr8yourmac.com

Problemet är att när man kopierar filer på dom gamla macarnas ATA buss med nya ATA66 diskar(eller bättre) så blir filerna *kurrupta*

vems är felet: Apple, pga av IDE controllerna som sitter i macarna är det sämsta som byggts in i en dator..

det är bara att acceptera!
hobby tekniker!

Kan bara hålla med Tobias. Vill man att 50% av ens filer ska bli korruptade efter några dagar (och samtidigt spara 1000kr eller liknande) så kan man skippa ata-kortet....

Problemet är att när man kopierar filer på dom gamla macarnas ATA buss med nya ATA66 diskar(eller bättre) så blir filerna *kurrupta*
det är bara att acceptera! hobby tekniker!

Ok, så om man inte haft några som helst problem med korrupta filer på 3 st olika ATA-100 diskar (2 IBM deskstar och 1 Maxtor), installerade i Power Mac G3/233, Power Mac G3/266 samt iMac/233, som kört på i över ett år, så har man bara haft tur? Tror inte det...
http://www.xlr8yourmac.com/tips/Drive_buying_advice.html

undra vad det kommer sej då att vi fick in ett 20-tal diskar från typ varenda kund som velat uppgradera, med att

"hela min videoproduktion försvann"... "jag ska stämma er era svin" eller nått i den stilen.

go figure.
framförallt är blåvit g3 påverkad.
/f

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-01-19 19:12

Vilka datormodeller handlar detta problem om? Ar det alla aldre G3 :or?

undra vad det kommer sej då att vi fick in ett 20-tal diskar från typ varenda kund som velat uppgradera

Kollar men igenom användarrapporterna (påXlr8yourmac) från de som installerat ATA-100 diskar i iMac och beiga G3or, så är det i princip ingen som skriver att de haft problem med diskarna eller korrupta filer.

De som haft problem är de som har blå/vita G3or och de som haft disken som slave i beige G3:a och användt för lång eller dålig IDE-kabel.

Hämtat från Xlr8yourmac:
"The Beige G3 corruption issues were usually due to cables (using too long replacement cables). The B&W G3 data corruption issue was with the rev 1 motherboards IDE chip version and replacement/slave drives (see the main www.xlr8yourmac.com Systems page, G3 macs section for more info and a rev 2 features page that notes the revised IDE chip on the B&W G3 rev 2 motherboards.)"

[ 20-01-2002: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-01-21 06:58

Med andra ord så klarar man sig undan ifall man har en blå/vit rev 2 eller senare?

min iMac är en blueberry, den första med slot-in CD. Påverkas den?

Med andra ord så klarar man sig undan ifall man har en blå/vit rev 2 eller senare?

Ja, enligt xlr8yourmac skall det inte vara några problem med B&W rev2: http://www.xlr8yourmac.com/IDE/add_2nd_drive/index.html

  • Medlem
  • 2002-01-22 09:06

B&W är i princip den sämsta burk Apple släppt på senare år och IDE-kontrollern i dem är riktigt dålig. Samtidigt kör jag server på en Beige G3 266 Rev C med 3 Deskstar ATA100 Diskar (i över 2 år) och har hittlils inte haft någon korruption alls. De gånger jag haft problem hos kund i Beige:a kärror har det alltid varit taskigt kablage. Som en notis kan nämnas att om man accepterar prestanda sänkningen kan man få B&W kärrorna att agera snällare om du har programvara som kör verifierng för varenda write.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-26 17:31

Ja, det fungerar problemfritt med PM G3 B/W rev. 2 ! Sitter själv på en sådan och har tre IDE-diskar anslutna utan några somhelst problem...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Ja, det fungerar problemfritt med PM G3 B/W rev. 2 ! Sitter själv på en sådan och har tre IDE-diskar anslutna utan några somhelst problem...

Hur vet man om man har en rev. 1 eller 2?

Så skriver ju bara Macoteket för att de ska få sälja fler IDE PCI kort. Jävligt fult tycker jag.
Jag kör själv en ATA66 (Maxtor) hårddisk i en gammal 6400/180, inga problem, samt en ny ATA100 (Fujitsu) i min iMac DV SE, inga problem. Det verkar fungera i regel och uppstår problem i ett fåtal undantag, hade Macoteket varit ärliga hade de skrivit det på deras sida. Jag har själv skickat email till Macoteket och vänligt påpekat detta, men utan att de har svarat eller ändrat något. Nä jag köper nog mina grejer från andra butiker i framtiden.

Kompetens har ju aldrig varit macotekets starka sida. Till deras försvar kan man ju säga att de säljer billiga prylar som andra inte vågar/vill sälja. Man skulle kunna säga att man får det man betalar för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-29 18:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: dsm:
Hur vet man om man har en rev. 1 eller 2?

Citat ur Apples profilguide:

The Rev. 2 uses a different motherboard, has an additional drive bracket, incorporates a new IDE controller chip (marked 402), and includes a faster version of the ATI Rage 128 video card. 350 MHz and 400 MHz models may have either motherboard; 450 MHz and faster versions use the Rev. 2 board. The new IDE controller improves slave drive support.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-29 20:16

Jag har för mig (inte helt säker dock) att ett enkelt sätt att se om man har den senare revisionen av blå G3 är att se om stålsläden till den interna HD´n är byggd att kunnas köra två diskar i. Alltså högre än "nödvändigt" med tomma platser för skruvar för den extra disken man sättter ovanpå den första.

1
Bevaka tråden