Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop PB G3+PB G4

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-30 13:07

Som lycklig ägare till en ny PB G4 17" OS Panther har jag försökt få kontakt med min gamla PB "Wall Street" med OS 9.2 för att föra över alla mina filer till nya datorn.
Jag tycker att "Mac hjälpen" i G4:an ger mig tydliga instruktioner men jag misslyckas att koppla ihop datorerna i alla fall. Varken via trådlös förbindelse (jag har ett PC-kort i G3:an) eller med en "korsad" Ethernetkabel.
Någon som vill ge mig ännu tydligare instruktioner?

Hälsningar
hanss

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 13:31

Använd korsade kabeln. Slå på AppleTalk och TCP/IP på båda burkarna. Slå på Fildelning på gamla datorn (9.2) och dela ut hela hårddisken. Anslut från nya (Finder>Gå>Anslut till server) och dra över det du behöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 13:36

Glömde. I Panthers systeminsällingar Nätverk måste du se till att AppleTalk är aktiverat för den använda porten Ethernet Inbyggt. AT kan bara vara aktivt för en port i taget.

• Medlem
  • 2003-12-30 13:43

Det är något jag inte begriper. Vid fildelning på min gamla dator, hur lägger jag ut min hårddisk? I dialogrutan fildelning hittar jag inget....
Inställningen på TCP/IP på gamla datorn har jag markerat för internt Ethernet

Hälsningar
hanss

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 13:48

Slå på pesonlig fildelning i brandväggen (X) : Slå på appletalk (Båda) : Slå på personlig fildelning (9)

Anslut ex.v. i väljaren undet OS9 eller med anslut till i X

Fick just en fetekrasch i 9:an då jag försökte få iTunes2 att nyttja jättebiblioteket på X-burken via appletalk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 13:50

Det var så länge sen...

Om jag minns rätt, markera hårddisken i Finder och ctrl-klicka (högerklick). Eller också var det kringla-I (Arkiv>visa info). Då kan du se/ange om den ska delas. Men kanske finns någon med aktuellare MacOS9-kunskap?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 13:52

Och strunta i att slå på fildelning i OSX. Det är krångligare än i OS9 (men säkrare, givetvis).

Är det firewire på båda? I så fall kan du ju sätta G4 i "target mode". D V S hålla nere t vid uppstart. Så fungerar den som en extern hårddisk.

• Medlem
  • 2003-12-30 14:04

OK, nu har jag kommit en bit på vägen. HD på gamla datorn är öppen för delning och alla inställningar gjorda.
På min nya tar jag Finder-GÅ- Öppna.....
då får jag upp dialogrutan Anslut till server. Går jag in och ändrar Vid: Nätverk till namnet på den andra datorn så får jag upp en konstig adress. URL: afp:/at/Robins%20dator. Inget händer när jag trycker på anslut.

• Medlem
  • 2003-12-30 14:06

Till Gorner
Problemet är att jag bara har gemenssam kontakt via trådlöst eller Ethernet!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 14:13

Är det inte hur enkelt som helst att sätta på fildelning i Mac OS X? Det är väl bara en kryssruta, eller fungerar det dåligt med MacOS9?

I MacOSX: Inställningar»Fildelning»Tjänster

Kryssa för Personlig fildelning. Han säger ju tom vilken adress du skall använda.

Men jag kan ha fel. Har lämnat OS9 helt och hållet och förträngt allt.

Dessutom är det väl så att PowerBooken har inbygd router eller liknande så att du INTE skall använda en korsad kabel.

• Medlem
  • 2003-12-30 14:33

Nu har jag även provat att ändra inställningarna enligt klas förslag, men utan att få kontakt.
Vad gäller korsad kabel så är det instruktioner från Mac Hjälp!
Uppenbarligen är det fortfarande något som jag har missat, men vaaad..........??
Hälsningar
hanss

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 14:36

Wallstreet har väl inte Firewire?

Fildelning i OSX är enkelt om man bara vill dela ut de förinställda delade (Shared-) mapparna. OK för dom flesta fall, men vill man komma åt mer måste man in och rådda med Terminalen eller Netinfo eller ladda hem ett program som Sharepoints <http://www.hornware.com>. Då måste man veta vad man gör. Eller man kan köpa MacOSXServer - bäst för lite större arbetsgrupper.

Om man vill flytta grejor från nian så är det möjligen inte bara dokument, utan även en del gamla program och kanske tom hela systemmappen om man vill kunna köra Classic på PBG4an. OS9 levereras ju inte längre med nya burkar. Då är det enklast att fildela hela den gamla hårddisken i nian, och dra över grejorna direkt till dom mappar dom ska. Då jobbar man från den nya datorn vilket bör gå fortast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 14:40

Korsad kabel är rätt. Men nya PB klarar även vanlig "rak" kabel, har jag för mig.

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 14:45

Nyare mac.ar slår om mellan rak och korsad kabel tomatiskt…

När du skriver anslut till : Skriv in den aandra burkens ip-adress (192.168.n.n vid lokala/interna/privata) - då skall det dyka upp en diaalogruta där du kan logga in som någon av de user du har under fildelningen på os9-burken…

• Medlem
  • 2003-12-30 14:45

Hej thomas,
du verkar greppa problematiken. Får jag ta det från början
Gamla datorn är inställd som följer:
Apple Talk på, Fildelning på, HD inställd för att kunna delas av alla, TCP/IP är inställd med Ethernet inbyggd+ANvänder DHCP-server, Nätverksnavigation är inställd på Apple >Talk.
Är detta rätt så långt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 14:51

En gissning: Det borde funka om du får upp Robins dator i serverlistan. Men kanske är TCP/IP inställningarna fel. Kolla vad de båda burkarna har för IP-adress. Om du har ställt in båda för internetaccess enligt din leverantör så kanske dom har fått samma? Då går det nog inte.

Koppla bort internet. Skriv upp dom TCP inställningar du har så att du kan gå tillbaka och ändra sen till manuell inställning och ge den ena burken 192.168.0.1 och den andra 192.168.0.2, delnätsmask 255.255.255.0 på båda. Övriga inställningar kan vara.
Försök sen ansluta med PBG4ans Finder igen.

Detta är mitt sista tips. Nu ffår nån OS9-guru ta över!

Thomas

• Medlem
  • 2003-12-30 14:53

Hej Pär,
Nu snackar du med en person som inte har tummen mitt i handen, men nästan. I alla fall vad gäller det tekninska om datorer. Däremot är jag rätt duktig på att använda mig av datorn som redskap....
Därför, kan du ge mig ännu mer detaljer för att hitta igen det du beskrev nu senast. Är det OK, med korsda kabel eller ska jag byta till en vanlig?
Hälsningar
Hans

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 14:55

Det är nog DHCP-serverinställningen som är fel. Funkar bara om det finns en DHCP-server på nätverket (din Internetleverantör kan ha det men den funkar inte i detta fall). Testa mitt tips ovan.

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 15:06

Jupp… Hålelr med Thomas

Ställ in IP manuellt på de båda till 192.168.0.1/32 resp. 192.168.0.2/32
(funtar inte '/32' så skriv in 255.255.255.0 på båda i delmasknät)

Sedan skrivr du in ip på os9-datorn i "anslut till"…

Sen när du skall ut på internet igen så ändra bara tillbaka till DHCP…

[Eller använder du "airport" normalt på båda och skall bara koppla ihop tillfälligt med sladd på sladdportarna? Då kan du ju behålla DHCP på "airport" och ställa in lokala ip på sladdportarna - kolla under nätverk på X-burken och sedan får du gissa lite på 9-burken (men det bör vara likt).]

• Medlem
  • 2003-12-30 15:14

OK, jag loggar ut nu och tar och provar alla förslag jag fått. Titta gärna in igen om en timme så ska jag vidareförmedla de senaste erfarenheterna jag har gjort
Tack så länge!!

Hälsningar
hanss

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 15:24

Hörs…
And thumbs up

• Medlem
  • 2003-12-30 22:01

I did it!!! Hur osanolikt det än kan låta så fick jag till det. Efter att ha gjort femtioelva olika inställningar så tror jag det utlösande faktorn var att manuellt skriva in adresserna på respektive dator enligt rekommendationen från thomas och Pär. Jag är er evigt tacksam, för efter två dagars petande så började humöret svika och tålamodet försvinna. Men skam den som ger sig!!
Än en gång tack för hjälpen och ha ett Gott Nytt År!!

Hälsningar
hanss

1
Bevaka tråden