Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Apple Remote Desktop.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter bakom en router och försöker ansluta till min server som har skarpt IP. Jag har länkat in port 3283 udp till min arbetsstation men jag får likförbannat upp felmeddelandet "There was a problem communicating with <ip>" när jag försöker ansluta.

Jag har läst den dokumentationen jag har kommit över och hittar ingen lösning. Det jag gör ska tydligen fungera.

Några idéer?

Köp Timbuktu, Appel har aldrig lyckats med sina fjärradmininstrativa pgr

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Köp Timbuktu, Appel har aldrig lyckats med sina fjärradmininstrativa pgr

Det var inte riktigt lösningen jag letade efter, men tack ändå.

Det funkar ju tyvärr inget vidare att köra RD utanför LAN.
Prova att ange ett intervall av IP-adresser kring den du är ute efter, t ex 210.133.20.130-210.133.20-140 om di server har 210.133.20.135. Det har funkat ibland...

Är du säker på att ARD är uppdaterat till absolut senaste versionerna på båda datorerna? Jag hade lite strul när jag hade Panther och Jaguarer installerat lite om vartannat och Apple släppte ARD-klient/admin uppdateringar i tid och otid.

Conny: Jag tycker att du överdriver en smula! Jag gillar Timbuktu stenhårt, men ARD har inte gett mig några större problem. Snarare tvärtom eftersom ARD har räddat mig när vissa andra näverkadministrations-program inte fungerar för att företaget som ligger bakom det klantar sig gång på gång med sina uppdateringar.

(Blev lite OT på slutet, men var tvungen att ge en liten gliring )

Hur fasiken kollar man klientversionen?

Ingen Software Update klagar på någonting i alla fall och det funkade fint när de satt på samma LAN.

Man blir galen på mindre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Hur fasiken kollar man klientversionen?

Ingen Software Update klagar på någonting i alla fall och det funkade fint när de satt på samma LAN.

Man blir galen på mindre.

OK, men om det funkar på "LAN" så är det inte det som strular......

Om du vågar så kan du väl testa att koppla ifrån brandväggen helt och hållet och prova, om det inte fungerar då så vet jag inte vad det kan vara.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-30 23:01

Brandväggar verkar vara problematiska för ARD. Det där felmeddelandet brukar tyda på det. Eller att maskinen i andra ändan har ARD avslaget eller att den har bytt IP. Observera att installningarna för ARD i Panther har ändrat sig.
Om det är felaktiga versioner så får man ett specifikt felmeddelande om det.
Att ARD inte skulle funka utanför LAN är löjligt, jag har kört ARD hela tiden och innan dess ANAT och det har alltid funkat klockrent. Jag älskar möjligheten att ta in programvarurevisioner direkt via admin-interfacet.
Dessutom kör jag admin på maskiner över flera LAN och internet (BBB, Telia, osv).

Jag är väldigt säker på att jag ansluter till rätt IP-nummer (;-)), jag är också väldigt säker på att ARD är igång. Ska testa att slänga Admin-datorn direkt på mitt BBB nu. Återkommer.

Nu funkade det fanimig. Jaha, då har jag några andra problem som ska lösas, ni ska ha tack för hjälpen.

Använder uslingen mer än en port då kanske? Jag älskar felsökning..

Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Använder uslingen mer än en port då kanske? Jag älskar felsökning..

Enligt Apple's "vilka-portar-används-till-vad"-lista så är det endast 3283 som behöver vara "öppen" för ARD's skull.

Vilka busingar. Aja, jag har 5 ipnummer och det räcker precis så nu kör jag utan routern.

Orkar inte pilla med det mer, glad att det funkar såpass bra.

http://tesseract2.dyndns.org/ tills jag har fått min .se-domän.

1
Bevaka tråden